Ma egy pilóta 13 vagy akár 14 órát is dolgozhat egyfolytában.
Három héten belül 180 órát is eltölthet munkában, ez heti 60 munkaórát jelenthet 3 egymást követő héten át. Éjszaka dolgozva 11 óra 45 percet is szolgálatban tölthet el.
Ez a helyzet komoly veszélyeket rejt magában, a pilóták fáradtsága kihathat akár a repülés biztonságára is.
Az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) – amelynek tagja a HUNALPA is és az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége szerint Brüsszelnek most már cselekednie kell a pilóták és a légiutas-kísérők munkaidejének szabályozása ügyében – közölte a pilóták érdekvédelmi szervezete.

14 óra egyhuzamban a pilótafülkében
A HUNALPA honlapján lévő tájékoztató szerint az Európai Unióban a pilóták és légiutaskísérők munka és repülési idő szabályait is rögzítő egységes minimum szabályzást 2008 nyarán léptették érvénybe. Ettől a minimum szabályozástól a nemzeti szabályok eltérhettek, de ennél nem tartalmazhattak – a pilótákra nézve – rosszabb munka és repülési idő szabályokat. Sok ország így megtarthatta a magasabb szintű biztonságot nyújtó korábbi szabályait, ám sok helyen a minimum szabályzást nyújtó új előírás váltotta fel a korábbi nemzeti szabályokat.

Az EU már a szabályok tavaly nyári bevezetésekor rögzítette, hogy rövid időn belül tudományos felülvizsgálat alá kell azokat vonni és a tudományos jelentés eredményeit késlekedés nélkül be kell majd építeni egy módosított szabályzásba. Az EU egy független tudományos és szakértői konzorciumot kért fel erre a feladatra, amelyben hat ország tudósai vettek részt. A szakértők abból a szempontból vizsgálták a szabályokat, hogy milyen hatással lehetnek a pilóták kifáradására. A vizsgálat eredménye számos ponton kifogásolta a jelenleg érvényben lévő szabályokat. A jelentés javaslatai közt szerepel többek közt a napi szolgálati időszak csökkentése, az éjszakai munkavégzés hosszának rövidítése és a maximális heti, havi munkaidő csökkentése.
Az unió hivatalos lapjában  megjelent rendelet meghatározza, hogy 2016. február 18-tól a teljes szolgálati idő nem haladhatja meg hét egymást követő napon belül a 60, 14 egymást követő napon belül a 110, míg 28 egymást követő napon belül a 190 szolgálati órát.

A rendeletben foglaltak szerint a személyzet által teljesített járatok teljes repülési ideje 28 egymást követő napon belül nem haladhatja meg a száz, egy éven belül pedig a 900 repülési órát.

Az unió tagállamai a rendelet szövege szerint eltérhetnek ettől a szabályozástól, hogy a nemzeti szempontokat érvényesíthessék, de csak akkor, ha a közösségi rendelettel megegyező biztonsági szintű jogszabályt alkotnak.

Forrás: hu.jooble.org