Lépést tartva a nagy konkurenssel, a kanadai Bombardier-vel, egy új, minden eddigi gépüknél nagyobb befogadóképességű típus létrehozását határozta el a brazil EMBRAER vezetősége. A házon belül egyelőre “E-195X” néven illetett terv egy 130 üléses géptörzset vizionál, mellyel méltó ellenfelet kívánnak állítani a CSeries-nek, a Bombardier üdvöskéjének.

A típus meghajtása és szárnyelrendezése sem dőlt el még, a brazil konstruktőr képviselői minden lehetőséget számba vesznek, még a turbóprop vagy “open rotor” erőforrás használata is lehetséges.

A konkurens CSeries meghajtására a Pratt & Whitney GTF (Geared TurboFan) technológiájú erőforrását választotta a Bombardier. Az EMBREAR azonban a másik nagy gyártóval, a General Electric-kel áll szoros kapcsolatban, mely a CF34 erőforrásokat szállítja az “E-jet”-ek számára, így nagyobb esély van a GE és a francia SNECMA által közösen birtokolt CFM International új fejlesztésének, a LEAP-X-nek az integrációjára, mely a kínai C919 szárnyai alatt is üzemel majd a jövőben.

A minden eddiginél nagyobb “E-Jet” jövője 12-18 hónapon belül eldől, de a versenyképesség és a piaci részesedés növelésére (vagy legalábbis szinten tartására) mindenképpen szükség lenne a típuspaletta felsőbb szekciójának bővítésére.

A két hajtóműves regionális gépek piaca számos új típussal bővül a közeljövőben, Bombardier mellett a Mitsubishi, a Szuhoj és az Antonov cégek is nagy lehetőséget látnak ebben a szegmensben, főleg a kínai régióban, ám ehhez az ottani COMAC-nak is lesz egy-két szava. A két “nagypályás”, az Airbus és a Boeing sem akar kimaradni az osztásból, ők az A320 és B737 újabb ráncfelvarráson átesett verzióival tekintenek a jövőbe.

Partnerünk a HTKA Lapcsoport, ahol rengeteg érdekes cikket olvashatsz!