Sajnos a madridi Spanair baleset kapcsán a világsajtó a McDonnell Douglas MD-82 típusú utasszállító repülőgéppel volt tele. Mi most nem a tragédia részleteivel foglalkozunk, hanem megnézzük ki fia-borja ez a szerkezet.
Nos az MD-82 a McDonnell Douglas 80-as szériájának egyik képviselője, ezért érdemes inkább az egész repülőgépcsaládról szót ejteni.
Az MD-80-as család tulajdonképpen a hatvanas évek közepén tervezett DC-9-es egyenesági leszármazottjának tekinthető, mivel a születése a DC-9-es folyamatos fejlesztéseinek köszönhető.
Az időközben a Boeing prédájává vált McDonnell Douglas gyár egyfolyosós és kettő darab hajtóművel felszerelt MD-80-as utasszállító repülőgépe 1979 október 25-én emelkedett első ízben a levegőbe, majd nemsokkal később már a Swissair és az Austrian Airlines menetrendszerinti járataként szállította az utasokat. Azonban a piaci igények különféle követelményeket támasztottak a típussal szemben, aminek eredményeként a 80-as széria egy egész repülőgépcsaláddá nőtte ki magát.
A Wikipedián találtam egy kis táblázatot, ami segítségével remekül áttekinthető az egyes változatok erőssége.
MD–81 | MD–82/–88 | MD–83 | MD–87 | |
---|---|---|---|---|
Utasférőhely | 2-osztályos elrendezés:155 1-osztályos elrendezés:172 |
2-osztályos elrendezés:152 1-osztályos elrendezés:172 |
2-osztályos elrendezés:155 1-osztályos elrendezés:172 |
2-osztályos elrendezés:130 1-osztályos elrendezés:139 |
Csomagtér | 35,5 köbméter | 35,5 köbméter | 28,7 köbméter | 26,5 köbméter |
Szárnyfesztáv | 32,8 méter | 32,8 méter | 32,8 méter | 32,8 méter |
Hossz | 45,1 méter | 45,1 méter | 45,1 méter | 39,7 méter |
Magasság | 9,05 méter | 9,05 méter | 9,05 méter | 9,3 méter |
Törzsátmérő | 334,3 centiméter | 334,3 centiméter | 334,3 centiméter | 334,3 centiméter |
Maximális leszállótömeg | 58 061 kilogramm | 58 967 kilogramm | 63 276 kilogramm | 58 060 kilogramm |
Maximális felszállótömeg | 63 504 kilogramm | 67 812 kilogramm | 72 575 kilogramm | 63 503 kilogramm |
Szerkezeti tömeg | 35 330 kilogramm | 35 369 kilogramm | 36 145 kilogramm | 33 237 kilogramm |
Tüzelőanyag mennyisége | 22 129 liter | 22 129 liter | 26 426 liter | 22 126 liter |
Hajtómű | Pratt & Whitney JT8D-209 | Pratt & Whitney JT8D-217A/C | Pratt & Whitney JT8D-219 | Pratt & Whitney JT8D-217C |
Tolóerő | 82,29 kilonewton | 88,96 kilonewton | 93,41 kilonewton | 88,96 kilonewton |
Hatótávolság | 2897 kilométer | 3798kilométer | 4635kilométer | 4395 kilométer |
Utazósebesség | 811 kilométer/óra | 811 kilométer/óra | 811 kilométer/óra | 811 kilométer/óra |
1979 és 1999 között összesen 1191 darab MD-80-as szériájú repülőgép hagyta el a üzemeket. Ezek a gépek jelentős része az American Airlines (353 db) és a Delta Airlines (120 db) légitársaságokhoz került. A spanyol érdekeltségű Spanair 2008 augusztus 20-ig 36 darabot tudhatott magáénak, ám a flotta sajnálatos módon azóta egy géppel csökkent.
Az évek folyamán 14 repülőgép veszett oda az 1191 darabból, mintegy 1200 ember halálát okozva.
No, mit szólsz hozzá?