Hans Joachim von Pabst Ohain: 1911. december 14-én látta meg a napvilágot a Németországi, Dassauban. A felsőfokú tanulmányit a göttingeni egyetemen végezte. Itt fizikát és aerodinamikát hallgatott. Még az egyetemi évei alatt, 1933-ban fogant meg agyában ” a sugárhajtómű elve “. Miután 1935-ben megszerezte diplomáját, Robert Wichard Pohl asszisztense és ezzel egy-időben az egyetem fizikai intézetének igazgatója lett.

Az egyetemi munkája mellett, Ohain 1936-ban kidolgozta és tökéletesítette sugárhajtóművének elvét. Gyakran járt egy helyi autószerelő műhelybe, (Bartles und Becker). Itt ismerkedett meg egy autóipari mérnökkel, Max Hann-nal. Az ő közbenjárására, 1000 DM-ből Ohain megépíthette első hajtóművét.

Még ebben az éveben Pohl írt egy levelet Ernst Heinkel-nek, Ohain nevében, amiben vázolta az új hajtómű terveit és a benne rejlő lehetőségeket. Heinkel eleinte hitetlenkedett, de véleményét később megváltoztatta. Heinkel jó érzékkel felismerte a forradalmian új megoldást a repülőgépek meghajtására. Eleinte csak anyagilag támogatta, de 1937-től már alkalmazta Hans von Ohain-t. Később más területeken is segítséget nyújtott a tehetséges mérnöknek. Az Ernst Heinkel által nyújtott támogatásnak és a fejlesztéseknek köszönhetően született meg az első gázturbinás sugárhajtóművel szerelt repülőgép, a Heinkel He-178. A gép első felszállására 1939. augusztus 27-én került sor, Erich Warsitz tesztpilótával a botkormánya mögött.

A háború után, 1947-ben Ohain is, akárcsak a több tucat német vezetőmérnök, az Egyesült Államokba került a “Gémkapocs” (agyelszívás) hadművelet keretében. Eleinte a Wright-Patterson légibázison alkalmazták őt és szaktudását, 1956-tól a légierő Aeronautika kutató intézetének igazgatója, majd 1975-ben az áramlástani laboratórium vezető munkatársa lett.

Munkája mellett szakított időt tudományos értekezésekre is, melynek eredményeképpen pályája során, Hans von Ohain számos műszaki és tudományos díjak nyert, ideértve (többek között) a AIAA ‘s Goddard díját, a Eugene M. Zuckert Management díját. 1991-ben Hans von Ohain és Sir Frank Whittle együtt nyerték el a Charles Stark Draper-díjat a gázturbinás hajtóművek fejlesztése területén folytatott kiemelkedő munkásságuk elismerésképp

Miután visszavonult a katonai repüléstől, 1979-ben tanári állást vállalt a Dayton-egyetemen. Később Floridába költözött Hanny nevű feleségével. Itt érte a halál, 1998. március 13-án.

Forrás: wikipedia