A Kamov Ka-27-es helikopter és változatai:

Ka–27PSZ

Az elsődlegesen kutató-mentő változatnak épített változat a lokátorral felszerelt Ka–27PSZ “Helix-D”, melyet szükségszerűen külső üzemanyag-tartályokkal és úszóberendezésekkel szereltek fel (ezek ritkán láthatók szovjet “Helix-A”-kon, de néha megjelennek a Ka–28-on). A kabinajtó felett beépítésre került egy 300 kg teherbírású csörlő, továbbá a törzs bal oldala alatt elöl és a hátsó kabinnál lefelé világító fényszóró található. Az elektronikus harctevékenység-felderítő rendszer és a barát-ellenség érzékelő kivételével a hadműveleti berendezéseket kiszerelték. A doppler-radar mögött a faroktartó alatt egy ismeretlen rendeltetésű dobozszerű burkolat található két félgömbbel.

Ka–28

Az Indiának és Jugoszláviának megrendelésére szállított Ka–28 az alap Ka–27PL exportváltozata. A Ka–27 további katonai változatait kutató-mentő (S.A.R.: Search and Rescue) célokra specializálták – ezek közé tartozik az egyszerűsített polgári Ka–32T “Helix-C” katonai változata, melynél szintén hiányzik az orr alatti radarkupola, viszont fel lehet szerelni úszópárnákkal, külső üzemanyag-tartályokkal és mentőcsörlővel.

Ka–29TB

A Ka–29TB (Transzportno Bojevoja) a Ka–27/32 család harci-szállító változata, melyet az erősen megváltoztatott sárkánnyal az orosz haditengerészet partraszálló hadműveleteinek támogatására szántak. Az első példány 1987-ben jelent meg az “Ivan Rogov” partra-szállító hajón. A feltételezések szerint Ka–27B típusjelű gép a “Helix-B” NATO kódnevet kapta. Az eredeti mellett sok új változat tűnt fel észrevétlenül, melyeket a Ka–27PL radar nélküli, minimális módosításokkal készült változatának hittek.

Valójában a Ka–29TB orr-részét teljesen áttervezték, a kiszélesített kabinban három fő ül egymás mellett, közülük az egyik a fegyvereket kezeli. A megerősített fegyver felfüggesztési pontokra sokféle rakétát lehet függeszteni, és az orr jobb oldalán csuklós ajtó mögött egy négycsövű 7,62 mm-es géppuska található. Az aládúcolt pilonok elhelyezkedése miatt sem úszófelszereléssel, sem kiegészítő tüzelőanyag-tartályokkal nem lehet a gépet felszerelni. A Ka–27 két darabból álló hajlított szélvédőjét ötrészes üvegezés váltotta fel, mely három fő része sík, két kisebb darabja negyedköríves ablakkal lett kiegészítve.

A feketére festett – a későbbiekben talán még radart is tartalmazó – orr bal oldaláról egy hosszú, merevített Pitot-cső nyúlik előre. A Ka–29TB orra alatt a Mil Mi–24 “Hind”-éhez hasonló elektro-optikai érzékelő található a jobb oldalon, míg a bal oldalon egy rakéta rávezető/célmegvilágító eszköz. Az előbbi valószínűleg előretekintő infravörös kamerával kombinált alacsony fényerejű tv, míg a radarkupola bizonyára az 9K114 “Sturm” (NATO-kódja: AT–6 “Spiral”) rakétával kapcsolatos. Az orrtól hátrébb a jobb oldalon hüvelykivető-nyílás található. Szintén a Mi-24-hez hasonló, hogy a tolóajtót egy vízszintesen megosztott, kifelé nyíló kétrészes ajtó váltotta fel, illetve a törzs tetejére infravörös zavarót lehet építeni.

Ka–29RLD

A Ka–29TB sárkányán alapul a Ka–29RLD, amelyet először a “Admiral Kuznyecov” repülőgép-hordozón láttak tesztek során, és amelynek még nincsen NATO kódneve. Noha a két ismert példány Aeroflot színeket viselt, az egyik gép később kétszínű szürke álcázófestést kapott. A törzs kiszélesítése egészen a hátsó futómű rugós-tagjáig tart, és itt véget is ér.

A helikopterek hasa alatt a gépeket egy-egy hatalmas borítólemezzel látták el, amely a feketére festett orrkúptól egészen a kabin végéig tart, a törzs teljes szélességében. Úgy látszik, hogy a segédhajtóművet a hajtóműburkolat fölé helyezték át, a mellső és hátsó (jobb oldalra néző) beömlőnyílásokkal. A pilótakabin mögött mindkét példányon új, két részre osztott keskeny ajtó van, melynek alsó része lépcsőként szolgál. A felső részén egy szögletes burkolatra cserélték fel az ablakot.

Nagyjából a normál úszóberendezéssel megegyező keresztmetszetű, nagyméretű szögletes borítólemezeket szereltek a törzsoldal alsó részére, melyek hosszan, az orrfutón túlra nyúlnak előre. Az egyik gépen a főfutók mögött feljebb is találhatók lemezek. Ismeretlen berendezést szereltek a kabin hátsó végére egy csőszerű szerkezetbe.

Az Aeroflot jelzések ellenére a gépek szinte biztosan egy új hajófedélzeti légtérellenőrző helikopter prototípusai, illetve nullszériás példányai, síkantennájú rádiólokátorral a törzs alatt. Az eredeti Ka–29TB típus fegyverzetét valószínűleg ezeknél a gépeknél eltávolították.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia