A KAMOV Ka-27 FEJLESZTÉSE:

A Kamov Ka–27 helikopter típuscsalád tervezési munkálatai még a “hidegháború” alatt, 1969-ban kezdődtek, aminek kezdeti stádiumában még részt vett maga a méltán híres névadó, Nyikolaj Kamov is. A helikoptert a szovjet haditengerészet igényeinek megfelelően és kielégítésére tervezték. A főkonstruktőr 1973-as halála után Szergej Mikejev vette át a tervezőiroda vezetőjének helyét és ezzel egyidejűleg a fejlesztőmunka irányítását. A teljesen új fejlesztésű Ka–27 megtartotta Kamov jól bevált és mára már védjegyévé vált ellenforgó koaxiális forgószárnyas kialakítását, és a Ka–25 külső méreteit. A nagyobb lapátterület, az új profil és építési módszerek eredményeként a forgószárny azonos átmérővel és lapátszámmal is át tudta adni az új 2000 LE-s (1486 kW) “Izotov-TV3” gázturbinás hajtómű, nagyobb teljesítményét. Így sokkal robusztusabb és univerzálisabb helikopter született, amely nem foglalt nagyobb helyet a hajók fedélzetén, mint elődje, így nem volt szükséges új hangárokat, lifteket és kiszolgáló eszközöket készíteni hozzá.

Az első sorozatgyártású változat a Ka–25BS leváltására tervezett alap Ka–27PL “Helix-A” tengeralattjáró-elhárító változat, melynek prototípusa 1974 decemberében repült először és csapatpróbái 1981 végén kezdődtek. Az új helikopternek nagyobb lett a törzse, mint a Ka–25-é, így arányaiban több kompozit anyagot és továbbfejlesztett fémötvözetet használtak fel az építése során. A törzs alsó részét a tengeri alkalmazás lehetősége miatt az elődhöz hasonlóan ismét vízhatlanná tették és a törzsközéprész alsó részére épített rekeszekbe extra úszóeszközöket is lehet szerelni.

A helikopter általában három fős személyzettel repül: ezek a pilóta, a navigátor és mögöttük a megfigyelő vagy csörlőkezelő technikus. A Ka–27 rendkívül stabil és könnyen repülhető. A beépített avionikának köszönhetően az automatikus magasságtartás, automatikus átmenet lebegésbe/lebegésből és automatikus lebegés az összes szélviszonyok közepette lehetséges. A Ka–27PL szinte valamennyi szabványos tengeralattjáró-elhárító és elektronikus harctevékenység-felderítő berendezéssel rendelkezik. Ezek közé tartozik a merülő hangbója és a szonárbóják (a kabinban szállítva) és mindezeken felül egy új tervezésű radarkupola a gép orra alatt, a keskeny, szögletes radarantennával.

FŐBB VÁLTOZATAI:

-Ka–25–2 – Első prototípus.

-Ka–27K – Tengeralattjáró-elhárító harci prototípus.

-Ka–27PL – (Helix–A) Tengeralattjáró-elhárító harci helikopter.

-Ka–27PSZ (Helix–D) – Kutató-mentő helikopter.

-Ka–27PV – A Ka–27PSZ felfegyverzett változata.

-Ka–28 (Helix–A) – A Ka–27PL export-változata.

-Ka–29TB (Helix–B) – Harci-szállító helikopter, két pilóta és 16 katona szállítására.

-Ka–29RLD – Felszíni ellenőrző helikopter, később Ka–31 típusjelzést kapott.

-Ka–32A – Polgári szállító helikopter. Korai sorozatgyártású változat.

-Ka–32A1 – Tűzoltó helikopter.

-Ka–32A2 – Rendőrségi változat, két kereső reflektorral és hangszóróval felszerelve.

-Ka–32A4 – Speciális kutató-mentő helikopter, mentő és evakuáló változat.

-Ka–32A7 – A Ka–27PSZ-ből kifejlesztett felfegyverzett változat.

-Ka–32A11BC – Kanadai és európai változat Klimov TV3–117MA hajtóművekkel felszerelve.

-Ka–32A12 – Svájci üzemeltetésre kialakított változat.

-Ka–32C – Kevésbé ismert változat.

-Ka–32M – 1839 kW-os TV3–117VMA–SZB3 hajtóművekkel szerelt változat. Valószínűleg a Ka–32–10 projekt váltotta fel.

-Ka–32SZ (Helix–C) Tengerparti többcélú szállítójármű, kutató-mentő helikopter, orr alatti radarral felszerelve.

-Ka–32T (Helix–C) Többcélú szállító helikopter, két pilóta és 16 utas szállítására.

-Ka–32K – Repülő daru, a másodpilóta számára kialakított behúzható gondolával felszerelve.

A következő részben a Ka-27 helikopter néhány alváltozatának részletesebb bemutatásával foglalkozunk.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia