Mil Mi-2 helikopter: ( NATO kódja: Hoplite )

Mivel a Mi-2 helikoptert közel 30 éven keresztül és több mint 5000 darabos szériában gyártotta a lengyel repülőgépipar, kézenfekvő volt, hogy a PZL cég folyamatosan alkalmazkodott a megrendelők elvárásaihoz. A felmerült igények kielégítésére, a gyár mérnökei az alaptípusból számos alváltozatot fejlesztettek ki a gyártás évei alatt.

Mi-2T: Kétkormányos oktatóváltozat, melyből a Magyar Néphadsereg is rendszeresített néhányat. Az eredetileg egykormányos helikoptert utólag is módosítani lehetett a kétkormányos változatra, gyári technológia alapján. Erre a műveletre hazánkban is akadt példa. A börgöndi javító osztály szakembergárdája több egykormányos Mi-2 helikoptert épített át a gyári előírások szerint.

Mi-2R: Kutató-mentő ( S.A.R. ) feladatokra berendezve.

Mi-2US: Felfegyverzett változat. A kabinbelső bal oldalára ey NS-23KM típusú, 23 mm-es gépágyút építettek be. A fegyver lőszerkonténerét az ajtó és a fedélzet padlólemeze alá süllyesztették. A helikoptervezetőnek a pontos találatok eléréséhez segítséget nyújtott, egy beépített PKV típusú célzókészülék. Ezt a változatot tovább bővítették úgy, hogy a helikoptertörzs oldalára két-két pilont szereltek. Ezekre maximum 4 db. PK tipusú 7,62 mm géppuskakonténert rakhattak, fegyverenként 500 darabos lőszer-javadalmazással

Mi-URN: A már beépített gépágyún felül, a  géptörzs oldalára egy-egy UB-16 típusú rakétablokkot szereltek. Ezekbe különböző fejrésszel ellátott 57 mm-es rakétákat lehet betölteni. Ez a változat 1973-ban jelent meg.

Mi-2URP: 1976-ban debütált, a Mi-2URN helikopter további átfegyverzésével. Erre a változatra már “Maljutka” típusú irányított páncéltörő rakétákat is fel lehetett függeszteni, a törzs két oldalára szerelt konzolokra.

Mi-2RM: A haditengerészet részére fejlesztett típus.

Mi-2CH: Speciális változat, a lengyel rendőrség igényei szerint építve.

Mi-2B: Ritka modifikáció. Különleges felszerelése révén, az elektronikai hadviselésre optimalizálva.

A felsorolt modifikációkon kívül is történtek fejlesztések a típus gyártása alatt. Ezeket az átalakításokat  és fejlesztéseket nem feltétlenül a gyárban végezték és végzik napjainkban is. Jó példa erre, a magyar légirendészet, ahol 2007-ben komoly uniós beruházással modernizálták és bővítették a Mi-2 helikopter géppark fedélzeti rendszereit.

Több évtizedes múltjával a Mi-2 típus vitathatatlan érdemeket szerzett tervezőjének és gyártójának. Tény, hogy mára elavult, de megfelelő és gondos karbantartásokkal, egy megbízható és elnyűhetetlen “igavonó” a Mi-2-es helikopter.

Forrás: Kenyeres Dénes: Mi-2 típusú helikopterek alkalmazása a magyar hadseregben 1982-2000