A siklóernyőzés (H)őskora

1978 június 27-én három elszánt ifjú olyan kísérletre vállalkozik, amit soha előtte még senki sem tett. Felmásztak a Mieussy-től nem messze lévő hegyre, hogy onnan mindenféle merevítőszerkezetet nélkülöző repülőeszközükkel végrehajtsák a világ első három siklóernyős startját. Tettüket siker koronázza, leszállás után izgatottan mesélik egymásnak élményeiket és elhatározzák, ha csak tehetik kimennek a hegyre, hogy ismét repülhessenek. Ekkor – rajtuk kívül – még nem tudja a világ, hogy beköszöntött egy új repülő-sportág, a siklóernyőzés hajnala…

Történetünk szálai azonban 1952-re nyúlnak vissza.. Ebben az évben az amerikai Domina Jalbert /1904-1991/ megalkotta a fejlettebb légcellás ejtőernyőt. Ez még egy körkupolás típus volt, ahol a kupolán kamrákat alakítottak ki, amik az áramló levegő segítségével felfúvódtak, és az azon kialakított szabályozható rések segítségével irányíthatóvá vált az ernyő.

1954-ben Walter Neumark előre megálmodott (egy cikkében a Flight magazinban) egy olyan korszakot, amikor a vitorlázó pilóta “szikláról, vagy lejtőről startol…sziklamászóként, vagy síelőként “.
1961-ben, a francia mérnök Pierre Lemoigne olyan terveket készített, ami alapján megalkothatták, a Para-Commander-t. A “PC”, irányítható volt a kereszt- és a hossztengelyén keresztül. Ez lehetővé tette, hogy vontathassák a levegőben, miközben kormányozható is. Vízfelületről startolt vízisí segítségével / parascending/.

Ekkoriban kezdett a NASA-nak /National Aeronautics and Space Administration/ égetően szüségessé válni egy, az űrből visszatérítő rendszer létrehozása /az Apollo, majd később a Gemini programjához/, mellyel a Holdról visszatérő legénység a Föld légkörébe lépve, irányíthatóan tud a megfelelő helyen landolni.
Domina Jalbert – az 1952-es találmányát továbbfejlesztve – megalkotta a „Parafoil-t” amely cellákra felosztott, méhsejtszerkezetre emlékeztető szárnyszelvény. Ez a szerkezet elöl nyitott beömlőkkel rendelkezik, minek következtében az áramló levegő fújja fel, és tartja meg az alakját – ram-air design. Találmányát 1963 január 10-én szabadalmaztatta az USA-ban. A szabadalom megadásának éve 1966-ban volt.
A parafoil egy nem merev szárnyszelvény, mely a fenti ram-air design kialakítása miatt, az áramló levegő segítségével veszi fel egy klasszikus szárny keresztmetszetét.
A Jalbert által tervezett parafoil szerkezet lett volna az alapja az űrből visszatérő űrsikló siklószárnyainak, melyet a NASA-nak fejlesztett. Ezzel már irányítható lett volna a visszatérő egységek landolása.

Eközben David Barish kifejlesztette a Sail Wing-et /egyfelületű szárny/. Ezt szintén a NASA-nak fejlesztették ki, hogy az űrsikló ezzel az új szárnnyal térjen vissza és landoljon. A sail Winget lejtőn tesztelték a Hunter Mountain-ban 1965-ben. Tulajdonképpen ekkor kötötték össze először a „siklás”-szót az „ernyővel” /para-gliding/.

A sárkányrepülés is innen indult, mivel a NASA mérnöke Francis Rogallo feleségével együtt korábban kialakítottak egy szárnyszerkezetet, amelyet 1948-ban szabadalmaztattak. A találmány lényegében két egymáshoz illeszkedő, huzalokkal merevített csővázas vitorlafelület; a csövek középső csatlakozási pontján az ún. hintán függeszkedik a pilóta. A szárnyszerkezeten szokatlanul kis sebességek esetén is felhajtóerő keletkezik. A készülék kormányozását a pilóta teste mozgatásával /súlypontáthelyezéssel/ végzi. Ezt a találmányt 1963-ig nem használták. Azonban ekkoriban a NASA a fenti űrhajó-visszatérítő rendszerére keresett valamilyen megoldást. Ez pont kapóra jött Rogallo-nak, aki a találmányában látta a probléma megoldását. Rogallo terve az volt, hogy amíg a Gemini, vagy az Apollo el nem éri a 60.000 Láb (kb 19.800m) magasságot, addig a szárny becsomagolva lenne az űrhajó testébe, amikor is megkezdődne egy nyitási folyamat. Ha minden rendben menne, akkor 20.000 Láb magasságban az űrhajó átalakulna a világ legnehezebb függővitorlázójává úgy, hogy egy nyílhegy alakú szárny alatt függene. Így az űrhajósok levitorláznának vele a leszállásra kijelölt területre.

(Folytatjuk!)

A cikk átvétele Zvada László úr engedélyével történt. Hálás köszönet érte.

Forrás: pg.5.pm.eu