A hidegháború kezdeti időszakában a F7U “Cutlass” volt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozón alkalmazott sugárhajtású vadászrepülőgépe és vadászbombázója. A repülőgép addig szokatlan, vízszintes vezérsík nélküli konstrukciót valósított meg.

Ez a szárny kialakítás állítólag a német Arado cégnek, a második világháború végén zsákmányolt szélcsatorna mérési eredményein alapult, bár a Vought tervezőmérnökei határozottan tagadták, hogy bármi kapcsolatuk is lenne a német kutatásokkal. Az F7U volt az utolsó Rex Beisel által tervezett repülőgép. Ő volt felelős az első, kizárólag az amerikai haditengerészet részére épített vadászgép, a Curtiss TS–1 tervezéséért is még 1922-ben.

Talán a hagyományostól radikálisan eltérő felépítése miatt, de a “Cutlass” végig műszaki és kezelési problémával küzdött szolgálati ideje alatt. Sajnálatos tény, de rövid pályafutása során a típus négy berepülő és további 21 haditengerészeti pilóta halálát okozta. Az összes elkészült “Cutlass” negyede baleset folyamán semmisült meg. Elemzők szerint a repülőgép megbízhatatlansági rekordja egyrészt az új aerodinamikai elméletek alapján kialakított előremutató tervezési elveknek és az elégtelen teljesítményű, megbízhatatlan hajtóműveknek volt köszönhető.

AZ F7U “Cutlass” TERVEZÉSE:

Az F7U-val a Vought is beszállt abba a versenybe, amelyet 1945. június 1-én indított az amerikai haditengerészet, egy a számára gyártandó, repülőhordozóról üzemeltethető nappali vadászgépre kiírt pályázattal. A követelmény egy olyan repülőgép megépítése volt, mely képes a 966 km/h sebesség és 12,192 méteres szolgálati csúcsmagasság elérésére.

A konstrukció hosszú húrhosszú profillal és kis fesztávval tervezett nyilazott szárnyat, a szárnyakra épített kettős függőleges vezérsíkot és rövid törzset valósított meg. A pilótafülke a gép orrában helyezkedett el, kiváló kilátást biztosítva a repülőgép vezetőjének a repülőhordozóra leszállás utolsó fázisában is. A típus gyári jelzése V-346 volt, az F7U jelzést akkor kapta, amikor a gyár elnyerte a gyártásra kiírt tendert.

AZ F7U “Cutlass” SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

A repülőgép kombinált csűrő és magassági kormánnyal, “elevonnal” volt felszerelve, bár a Vought akkoriban a berendezést “ailevatornak” nevezte. Az orrsegédszárny a belépőél egész hosszára kiterjedt. Az összes kormányfelületet hidralika mozgatta. A startnál szükséges nagy állásszög miatt igen hosszú lett az orrkerék futómű szára és emiatt meglehetősen gyengére sikerült, ez törés esetén komolyan veszélyezte a pilóta épségét. Több F7U elvesztését a gyenge Westinghouse gázturbinás sugárhajtóművek okozták, melyekről egyes pilóták szarkasztikusan úgy nyilatkoztak, hogy kevesebb hőenergiát biztosít, ment a kenyérpirítójuk, mások az F7U-t “gutless cutlass”-nek hívták. 1946-ban három prototípust rendeltek. Az első 1948. szeptember 29-én szállt fel először, a Vought vezető berepülő pilótája, J. Robert Baker vezetésével. Az első repülés nem zajlott le problémák nélkül. A próbarepülések alatt az egyik prototípus 1058 km/h legnagyobb sebességet ért el.

AZ F7U VÁLTOZATAI:

XF7U-1
Három prototípust rendeltek 1946. június 25-én. Első felszállás 1948. szeptember 29. Mindhárom repülőgép balesetben semmisült meg.
F7U-1
Az első sorozatban gyártott verzió, 14 példány készült el. Két J34-WE-32 hajtómű mozgatta.
F7U-2
Tervezett változat utánégős Westinghouse J34-WE-42 hajtóművel, de a 88 darab repülőgépre feladott megrendelést törölték.
XF7U-3
Ezt a típusjelzést az F7U-3 prototípusára használták. Első felszállása 1951. december 20-án volt.
F7U-3
Sorozatgyártási típus, 192 példányban készült el.
F7U-3P
felderítő repülőgép
F7U-3P
Fotó-felderítő változat, 12 darab készült el. A mintegy 600 mm-el hosszabb orr-részben helyezték el a fényképezőgépet tartalmazó modult. Egyetlen gép sem került hadrendbe, csak próbákra és kísérletekre használták.
F7U-3M
Ezt a változatot AIM-7 “Sparrow” légiharc rakétákkal szerelték fel, 98 példány készült el. 48 darab F7U-3 gépet alakítottak át erre a típusra. Egy további 202 darabos megrendelést viszont töröltek.
A2U-1
Ez a típusváltozat földi célok elleni csatarepülőgép lett volna, de a 250 darabos megrendelést törölték.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia