A PZL P.24 VADÁSZREPÜLŐGÉP FEJLESZTÉSE:

A vadászrepülőgép a Zygmunt Puławski által megkezdett, felső, sirályszárnyas P-repülőgép-sorozat tagjaként, a PZL P.11 exportra szánt és annak továbbfejlesztett változata volt. A lengyel haderőben nem került rendszeresítésre. 

A P.11vadászgépbe eredetileg épített “Bristol Jupiter” motort a licenc-szerződés miatt Lengyelország nem exportálhatta, ezért helyette a francia “Gnome-Rhône” gyár ajánlatát elfogadva a 760 Le-s “Gnome-Rhône 14Kds” csillagmotort tervezték az új repülőgépbe építeni. Az új típus főkonstruktőre Wsiewołod Jakimiuk, aki Puławski 1931-es sajnálatos halála miatt a P.11 tervezését is befejezte. A gép első prototípusa, a P.24/I 1933 májusában repült először. A második, P.24/II, vagy más jelzéssel Super P.24 tesztpéldánnyal Bolesław Orliński százados a kategóriájában sebességi világrekordot állított fel (414 km/h-s sebességet elérve). Az első két prototípus még nem rendelkezett beépített fegyverzettel. A harmadik, nagyobb teljesítményű, 661 kW-os (900 Le) 14Kfs motorral felszerelt, P.24/III, vagy Super P.24bis prototípust 1934-ben bemutatták Le Bourget-ban, a 14. párizsi légi-kiállításon

A már sorozatgyártásban lévő P.11-en időközben kisebb módosításokat végeztek, ennek eredménye a P.11c változat lett. A módosítások érintették a gép törzsét, és a pilóta jobb kilátása érdekében lejjebb helyezték a motort. Ezeket a változtatásokat a P.24 következő, negyedik prototípusán is felhasználták, amellyel először 1936-ban emelkedtek a levegőbe. Ennél a repülőgépnél a P.11c törzsének hátsó részét használták, az orr részbe pedig a harmadik prototípuson is alkalmazott és már bevált “Gnome-Rhône 14Kfs” motort építették be.

A negyedik tesztpéldány lett P.24A típusjellel az első szériagyártású változat. A gép fegyverzetét a törzs oldalába beépített két db 20 mm gépágyú és két db 7,92 mm-es géppuska alkotta. Konstrukcióját tekintve az A változattal lényegében megegyezett a P.24B és a P.24C változat is, de előbbi fegyverzete négy géppuska volt, utóbbinál a négy géppuska mellett már két db 50 kg légibomba felfüggesztésére is lehetőség volt.

A típus történetének érdekessége, hogy a P.24D változatot Magyarország számára alakították ki, ennek fegyverzetéhez két géppuska tartozott volna. A vadászgép megvásárlására azonban nem került sor, helyette a Magyar Királyi Honvéd Légierőben inkább az olasz Fiat gyár CR.32 típusú vadászrepülőgépét rendszeresítették. A gép következő változata a P.24E volt, melyet Románia légierejének igényeinek megfelelően alakítottak ki. Ennek a típusváltozatnak a gyártása Romániában, a brassói IAR vállalatnál végeztek IAR P.24E típusjelzéssel.

A típus utolsó két sorozatgyártású változata a P.24F és a P.24G volt. Ezekbe a változatokba még erősebb, a 700 kW-os (970 Le) “Gnome–Rhône 14N07” motorok kerültek. Míg az F változat fegyverzetét négy géppuska, addig a G változatét két gépágyú és két géppuska alkotta, de jellemzően mindkét változatra légibombákat is lehetett függeszteni.

A típus legnagyobb teljesítményű és legfejlettebb változata lett volta a P.24H, amelyet a lengyel légierőnek szántak. Ebbe a változatba már a 820 kW-os (1100 Le) “Gnome–Rhône 14N21” csillagmotort tervezték beépíteni. A gép fegyverzetét két gépágyú és négy géppuska alkotta volna. Fejlesztése azonban lassan haladt, emellett a lengyel légierő inkább a majdani és korszerűbbnek ígérkező PZL.50 Jastrząb rendszeresítését szorgalmazta. Lengyelország német megszállásáig a H változat már nem készült el.

( Folytatjuk! )

Forrás: wikipedia