DIS-200 KÍSÉRŐVADÁSZ:

A Szovjetunió Repülőgép-ipari Népbiztossága (Minisztériuma) 1940. október 7-én úgy döntött, hogy bombázó erőinek védelmére, megvizsgálja egy kétmotoros kísérő vadászgép fejlesztésének lehetőségeit. Nem sokkal később, November 12-én elfogatták a MiG tervezőiroda által tervezett repülőgép makettjét, de számos ponton változtatásokat igényeltek hozzá. A kért módosítások elvégzése után,1941-ben elrendelték a DIS-200 jelzést kapott vadászgép gyártását.

A DIS-200-nak a következő feladatkörökben kellett teljesítenie:

– nagy hatósugarú bombázók kísérése

– az ellenséges légvédelem áttörése

– felderítés

– őrjáratozás

– zuhanóbombázó és torpedóvető bevetések teljesítése

A DIS-200 prototípusának “szűzfelszállására” 1941. június 16-án került sor, A. I. Zsukov berepülőpilótával a botkormánya mögött. A további gyári tesztrepüléseket 1941. július 1. és október 5. között végezték a Repülő Kutató Intézetben. Ezen próbák alatt még fegyverzet nélkül repültek a géppel.

Az új típus fegyverzete egy, a törzs orr-részébe épített 23 mm-es gépágyúból, illetve két 12,7 mm-es és négy darab 7,62 mm-es géppuskából állt, melyeket a szárnytő közelében építettek be a repülőgépbe. Ezeken kívül két darab 1000 kilogrammos bombát, vagy torpedót vihetett magával a harci bevetésekre.

A DIS-200, a repülési tesztek során 7500 méteres magasságon elérte az 560 km/órás végsebességet. Ez azonban mintegy 100 km/órával elmaradt a várt és tervezett értéktől. Számos változtatás és módosítás után, amely főként a motorokat és légcsavarokat érintette, a repülőgép maximális sebessége már elérte a 610 km/órát.

A kísérlet repüléseket és próbák lezárását követően, az új típus sorozatgyártására az I. számú Állami Repülőgépgyárat jelölték ki. Ezzel párhuzamosan a tesztek alatt nyert tapasztalatokat elemezve, a Repülő Kutató Intézetben egy elég lesújtó véleményeket tartalmazó jelentést készítettek a DIS-200-ról, a beszámoló nem támogatta a típus gyártását akkori formájában. Az Intézet azt javasolta, hogy további módosításokat eszközöljenek a gépen, illetve folytatódjanak a repülési tesztek. Az 1941. június 22-én bekövetkezett német inváziót követően a prototípust átszállították Kazanyba, majd 1942-ben a további fejlesztési munkálatokat és vele együtt a DIS-200-as programját, végleg törölték.

A DIS-200 főbb adatai:

  • személyzet: 1 fő
  • hossz: 11.2 m
  • fesztáv: 15.3 m
  • magasság: 3.4 m
  • szárny felület: 38.9 m2
  • tömeg: 8,060 kg
  • tüzelőanyag-kapacitás: 1,920 kg
  • motor: 2 × Mikulin AM-37 folyadék hűtésű V-12 , 1,044 kW (1,400 Le)
  • légcsavar: 4-ágú AV-9B-L-149, 3 méteres átmérővel
  • maximális sebesség: 610 km/h 6,800 méteres magasságon
  • hatótáv: 2,280 km
  • szolgálat csúcsmagasság: 10,900 m
  • Fegyverzet: 1x 23 mm gépágyú
  • 2x 12.7 mm géppuska
  • 4x 7.62 mm géppuska

Forrás: MiG vadászrepülők története
Vagabund kiadó