SZOLGÁLATBAN A FOKKER G.I VADÁSZREPÜLŐGÉP:

A Holland Fokker gyár még a próbarepülések alatt szerződést kötött a spanyol köztársasági kormánnyal 26 darab export kivitelű G.I típusú repülőgépre Pratt & Whitney motorokkal.

Annak ellenére, hogy a vételárat ugyan kiegyenlítették, a gépeket mégsem szállították le, mivel a holland kormány szállítási embargót rendelt el minden Spanyolországba irányuló hadfelszerelésre. A Fokker cég azonban folytatta a típus gyártását, amire az a hír terjedt el, hogy az elkészült sorozatot Finnországnak szánják.

A holland légierőn kívül más országok is komoly érdeklődést mutattak a G.I iránt részint vadászrepülőgép részint zuhanóbombázó szerepkörben. Meg kellett vizsgálni a repülési tulajdonságait zuhanóbombázóként is, ezért felszerelték hidraulikusan működtetett szárny alatti aerodinamikai fékekkel. A repülési próbák kimutatták, hogy a gép több mint 644 km/h sebességet képes elérni zuhanórepülésben. A svéd légierő tisztje, Bjorn Bjuggren kapitány több mint 20 zuhanórepülést hajtott végre a Fokker G.I-el és nagyon kedvezően nyilatkozott a típussal szerzett tapasztalatairól.

Spanyolországból 26, míg Svédországból 18 darab “Wasp” hajtóműves G.Ib-re jött megrendelés a Fokker gyárba. A “Mercury” csillagmotorral hajtott gépekből pedig 12 darabot Dánia, 72 példányt Svédország igényelt. Bár Belgium, Törökország, Magyarország és Svájc is komoly érdeklődést mutatott a gép iránt, hivatalos megrendelést egyik ország sem adott a cégnek.

A “Luchtvaartafdeeling” 36 darab G.Ia vadászrepülőgépet rendelt 541 kW (725 LE) teljesítményű Bristol “Mercury VIII” csillagmotorral, mely a Fokker D.XXI vadászgépekben is használt hajtóművek voltak. Ezekkel a repülőgépekkel két századot szereltek fel. Csak a földi célpontok elleni támadásra szánt első négy gép háromüléses változatban épült, a többit kétüléses vadász változatban gyártották. A legyártott repülőgépekkel a Rotterdamban állomásozó 3. Jachtvliegtuigafdeling (JaVA) és a Bergen közelében állomásozó 4. JaVA vadászrepülő egységet szerelték fel. A repülőgépek aktív szolgálatot teljesítettek a határ menti őrjáratokban az ország semlegességének megőrzésének érdekében. A Royal Air Force egy Armstrong Whitworth Whitley repülőgépét, mely megsértette Hollandia légterét leszállásra kényszerítettek vele.

1940 május 10-én, amikor a német csapatok megtámadták Hollandiát, csupán 23 darab Fokker G.Ia repülőgép volt bevethető állapotban és a spanyol megrendelésre szánt G.Ib sorozatból is csak egy tucat repülőgép állt készenlétben, fegyverzetre várva.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia