A kétszemélyes oktatógéppé átalakított V1 berepülése 1945 februárjában történt, de a teszt során katasztrófa történt: az Erwin Ziller által kormányzott repülőgép hajtómű hiba miatt lezuhant és a benne ülő pilóta az életét vesztette. A tragikus esemény hatására az oktatógép programja elakadt, mivel megsemmisült a gép egyedüli példánya.

Bár a folyamatos bombázások, a nyersanyaghiány és az általános háborús helyzet miatt reménytelennek tűnt elindítani a gép sorozatgyártását, a Horten fivérek tovább dolgoztak a csupaszárny repülőgép tervein és számos új típust vetettek papírra. (Többek között egy hat gázturbinával ellátott bombázót, amely a tervek szerint képes lett volna elérni az Egyesült Államok légterét.)

A fennmaradt és rendelkezésünkre álló adatok alapján legalább hat darab Horten Ho-229-es repülőgép épült meg a Gothar Waggonfabrik és a Klemm gyárakban. A V-3 együléses vadászgép volt, melyet immáron fegyverzettel is elláttak: a prototípus két darab 30 milliméteres gépágyúval volt felszerelve. A V-4 és a V-5 jelzésű tesztpéldányok, a típus továbbfejlesztésével létrehozott éjszakai vadászgépek voltak, amelyeket a különleges feladatkör igényei alapján módosítottak a tervezők. Így például radarral szerelték fel, valamint kísérleti jelleggel alkalmassá tették őket az X-4 irányított légiharc-rakéták hordozására. A V-6 és a V-8 kétüléses vadászbombázónak épült, ezek a légi járművek 1000 kilogramm bomba szállítására voltak kialakítva. A V-7 jelzésű prototípus, egy kétüléses oktatógép volt. Az imént felsorolt gépek közül csak a V-2 építése fejeződött be a háború végéig, ám ezek a repülőgépek sem kerülhettek már kipróbálásra.

Amikor az amerikai csapatok 1945. április 24-én elfoglalták a már korábban áttelepített üzemet, négy darab, az építés különböző szakaszaiban lévő prototípust zsákmányoltak. A V-2 vadászgép, illetve a V-4 és V-5 éjszakai vadászgépek soha sem kerültek elő. A félkész tesztpéldányokat a visszavonuló német alakulatok megsemmisítették. A már közel kész V-3 prototípus, valamint a V-6, a V-8 és V-9 gépek műszerezettség és hajtómű nélküli sárkányszerkezete ellenben épségben került a szövetséges csapatok kezére. Ezeket a lefoglalt gépeket az Egyesült Államokba szállították, ahol az amerikai légierő kísérleti telepén vizsgálták a típusban rejlő lehetőségeket.

A Horten testvérek forradalmian új megoldásokat felvonultató csupaszárny repülőgépe sohasem került ki csapatpróbákra, ezért a Ho-229-es éles bevetéseken nem bizonyíthatta képességeit, de nagyon valószínű, hogy kellemetlen pillanatokat okozott volna a szövetséges csapatok pilótáinak.

(Folytatjuk!)

Forrás:
Kurt Rieder: A III. Birodalom csúcsragadozói.