Az LWD Szpak lett a lengyelek második világháború után tervezett első repülőgépe, melyet túra- és futár feladatok ellátására építettek. A típust Tadeusz Sołtyk mérök vezetésével tervezték az LWD gyárban 1944–1945 folyamán.

AZ LWD SZPAK FEJLESZTÉSÉNEK TÖRTÉNETE:

A II. világháború vége felé, a német megszállás alól frissen felszabadult Lublinban 1944 októberében Tadeusz Sołtyk vezetésével gyűlt össze egy repülőgép-tervezőkből álló csoport, amelynek célja az volt, hogy a háborúban elpusztult lengyel repülőgépipar romjain egy új repülőgép tervezőirodát és vele együtt repülőgépgyárat hozzanak létre.

A konstruktőrökből álló tervezőcsoport elképzelése egy alsószárnyas, faépítésű túrarepülőgép megépítésében körvonalazódott. A Szpak–1 jelű gépbe egy Svecov M–11F típusú öthengeres csillagmotort terveztek beépíteni. Ezt a repülőgépet ugyan nem építették meg, de az elkészített tervek a későbbi Szpak-repülőgép családhoz jó alapokat nyújtottak. A tervezőcsoport 1945 elején átköltözött Łódźba, ahol április 1-jén megalapították a Lengyel Repülő-kísérleti Üzemeket (LWD).

Az újonnan alakult LWD-ben a korábbi Szpak–1 alapjaira támaszkodva megtervezték és megépítették a Szpak–2 típusjelű repülőgépet, amellyel 1945. október 28-án emelkedtek először a levegőbe. Ez a légi-jármű lett az első működőképes lengyel repülőgép a második világháború után. A gép berepülése során balesetet szenvedett. A leszállási manőver végrehajtása közben kitört a prototípus egyik főfutója. A kijavítását követően, 1945. november 10-én a gép ismét repült, később ezt a dátumot jelölték meg az első felszállás hivatalos időpontjának.

Az alsószárnyas Szpak–2 szintén faszerkezetű gép volt. Szárnyai merevítettek voltak, a merevítő rudakat a szárny fölött helyezték el. Futóműve merev, hagyományos, hárompontos elrendezésű. A pilótafülke négyszemélyes volt, kétszer két sorban helyezkedtek el az ülések. A gépbe a németek által hátrahagyott Bramo Sh 14 típusú héthengeres csillagmotort építették.

A Szpak–2-t sorozatban nem gyártották. Az egyetlen megépített példányát 1947-ig az LWD használta, majd 1947–1948-ban a lengyel kormány szolgálatában állt, ahol könnyű szállító gépként alkalmazták. Mint az első háború utáni lengyel repülőgép, az SP-AAA lajstromjelet kapta 1946. május 10-én. A gép mintegy 500 repülést hajtott végre ami alatt közel 250 utast szállított. 1948. április 5-én selejtezték a szolgálatból. A gép a Lengyel Repülési Múzeumba került, ahol szétszerelt állapotban tárolják.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia