PZL M-15 Belphegor gázturbinás mezőgazdasági repülőgép.

A szovjet mezőgazdasági repülés részére tervezték és építették, a lengyelországi WSK-Mielec ( PZL ) repülőgépgyárban. Máig az egyetlen sugárhajtóműves kétfedelű mezőgazdasági repülőgép. A gép, Belphegor becenevét, külseje és zajos hajtóműve miatt kapta, aki egy démon a szláv mitológiában.

FEJLESZTÉSE:

A lengyel tervezésű repülőgép, válaszként készült, a Szovjetunió nagy kiterjedésű agrár területein használt új, mezőgazdasági repülőgépeinek versenytársaként, mely modernebb és megbízhatóbb, mint az An-2 SKh és An-2 K. Lengyelország, licenc alapján már gyártotta az An-2 R repülőgép mezőgazdasági változatát a Szovjetuniónak, és ezáltal a lengyelek a mezőgazdasági repülőgépgyártás szakértőivé váltak a KGST-én belül. A szovjet fél elképzelése, egy új olcsó, és gazdaságos sugárhajtású mezőgazdasági repülőgép rendszerbe állítása, és ezért részt vállaltak a gép tervezésében is.

A tervezés folyamán egy új problémával szembesültek a mérnökök, hogy miként tudják használni a sugárhajtóművet egy lassú, kétfedelű repülőgépben. Az első kísérleti légijármű, a LaLa-1, melyet a Latajace Laboratorium 1-ben építettek Lengyelországban és 1972. február 12.-én repült először. A fejlesztésben az An-2 teljes orrszekcióját felhasználták a szárnyakkal együtt. A farok részét levágták, és lecserélték a törzskeretet az AI-25 hajtóműházra, ( amely már ismert a három hajtóműves Jak-40-es és az egy hajtóműves AERO L-39 Albatroszból ). A LaLa-1 már rendelkezett mezőgazdasági felszereléssel. Ennek a gépnek a repülési tesztjei, hozzájárultak az M-15 végső formájának kialakításához.

Az M-15 Belphegor első változata 1973. május 30.-án, míg a második prototípusa 1974. január 09.-én repült először. A következő év során intenzíven tesztelték. Az M-15, az 1976-os párizsi légi-szalonon került bemutatásra, ahol a Belphegor becenevet kapta külseje alapján. Sorozatgyártását még ez évben megkezdték. A szovjet agrárium 3000 darab M-15 beszerzését tervezte, de a géppel szerzett üzemeltetési tapasztalatok csalódást okoztak. A sugárhajtóműves mezőgazdasági repülőgép nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ( gazdaságtalan működés ) és 175 darab elkészült repülőgép után, sorozatgyártását 1981-ben leállították. Ezeket csak a volt Szovjetunióban használták.

JELLEMZŐI:

Az M-15 repülőgép teljesen fémépítésű, ikertörzsű, dupla-szárnyas, a kabin felett elhelyezett sugárhajtóművel rendelkezik. Az alsó szárnyak és a vegyszertartályok, laminált anyagból készültek, melyek korrózióállóak Az alsó és felső szárnyakat, két oszlop köti össze, ezek egyben a vegyszertartályok házai, melyek egyenként 1450 literesek. Nem behúzható, 3 pontos futóművel rendelkezik. Személyzete: egy pilóta és rajta kívűl szükség esetén még két technikust is szállíthat. Az M-15-ös repülőgépen sűrített levegő működtette a vegyszerszóró berendezést.

Érdekességként megemlítendő, hogy hazánkban is megtalálható az M-15 Belphegor egy példánya. A repülőgép a szandaszőlősi repülőtér északi részén, a Szolnokot elkerülő 4-es főút mellett látható!

Számomra teljességgel érthetetlen és felháborító, hogy miért kell egy ilyen kuriózumot kitenni az “út szélére”. Elhiszem, hogy itt többen látják, de pár kilométernyire ott, az Európa és világ szerte (el) ismert repülőmúzeumunk, ahol szakértő kezekben, talán az unokáink is láthatnák ezt a repüléstörténeti ritkaságot. ( A szerk. )

FŐBB ADATAI:

  • Hossza: 12.72 m
  • Szárnyak fesztávolsága: 22.40 m
  • Magassága: 5.34 m
  • Szárnyak területe: 67.50 négyzetméter
  • Üres tömege: 3090 kg
  • Maximális felszálló tömege: 5570 kg
  • Hajtóműve: 1 db. Ivcsenko AI-25 14,80 kN tolóerővel
  • Maximális sebessége: 200 km/h
  • Átesési sebessége: 89 km/h
  • Gazdaságos utazó sebessége: 165 km/h
  • Hatótávolsága: 400 km
  • Szolgálati csúcsmagassága: 4500 m
  • Emelkedő képessége: 270 m/perc

Forrás: Wikipedia