A PZL P.1 KÍSÉRLETI VADÁSZREPÜLŐGÉP TÖRTÉNETE:

A PZL P.1 a lengyel repülőgépgyár első saját tervezésű és gyártású egyszemélyes vadászrepülőgépe. A légijárművet 1928-1929-ig Zygmunt Puławski mérnök irányítása mellett konstruálták és építették meg, a lengyel haderő vezérkarának kifejezett kérésére. A lengyelek ezzel a típussal kívánták felváltani a “Spad–61C1” vadászrepülőgépeket, melyek addigra már elavultak.

Puławski a franciaországi “Breguet” vállalatnál töltött szakmai gyakorlat után hazatérve, az ott szerzet gyakorlati tapasztalatok alapján látott hozzá a teljesen fémépítésű vadászgép tervezéséhez. Az új gép első két prototípusa 1929 augusztusára készült el. A két tesztpéldány közül az egyiket a földi statikai próbákhoz használták, míg a PZL P.1/I jelzésű prototípussal pedig repülési teszteket végeztek. Az új vadászgép tesztpéldánya, Bolesław Orliński berepülőpilóta irányítása alatt, már az első repülése során megsérült, de a gyors helyreállítását követően, még ez év szeptemberben folytatták vele a próbarepüléseket. A repülési tesztek alatt tapasztalt és felmerült hiányosságok alapján építették meg a második, PZL P.1/II jelzésű javított prototípust, amellyel 1930 márciusában repültek először. Az SP–ADO polgári lajstromjelet kapott gép még ebben az évben részt vett Bukarestben egy nemzetközi repülőgép-bemutatón, ahol komoly nemzetközi elismerést aratott. A bemutatót követően több európai országba is elküldték, de a sikeres nemzetközi szereplés ellenére mégsem kezdték el a P.1 sorozatgyártását. A gépbe szerelt motor megbízhatóságával komoly problémák adódtak. Így a P.1 helyett az akkor már a sorozatgyártásra alkalmas PWS–10 vadászrepülőgépet kezdték el gyártani.

Közben Puławski, már egy csillagmotoros vadászrepülőgép tervein is dolgozott. A P.6 prototípusból kifejlesztették a PZL P.7, majd a PZL P.11 vadászrepülőgépeket. A PZL repülőgépgyár később ezeket a típusokat már sorozatban is gyártotta és 1930-tól kezdődően a Lengyel Légierő vadászrepülőgép állományának gerincét képezték. A P.1 második prototípusának géptörzsét a PZL gyár átadta a varsói Műszaki Múzeumnak.

A PZL P.1 SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

A PZL P.1 kialakításában és elrendezésében, már magán viselte Zygmunt Puławski repülőmérnök P-sorozatának jellegzetességeit. A leginkább szembetűnő, a “Puławski-szárnynak” is nevezett tört “sirály-szárny”. A P.1 felső-szárnyas elrendezésű, a szárnyakat alsó dúcokkal merevítették. A törzs rácsszerkezetű, dural lemezborítással. A gép egyszemélyes pilótafülkéje nyitott. A “sirály-szárnyaknak” köszönhetően a korábbi felső-szárnyas típusokhoz viszonyítva lényegesen jobb volt a kilátás előre. A repülőgépbe egy folyadékhűtésű, V12 hengerelrendezésű, 639 Le teljesítményű “Hispano-Suiza 12Lb” motort építettek. A hűtőradiátort a géptörzs alá, a futómű szárak közé szerelték. Fegyverzetét kettő darab 7,7 mm-es “Vickers” géppuska alkotta.

FŐBB ADATAI:

Tömeg- és méretadatok:
Hossz: 6,98 m
Magasság: 2,96 m
Fesztáv: 10,85 m
Szárnyfelület: 19,50 m²
Üres tömeg: 1118 kg
Felszálló tömeg: 1580 kg

Motor:
Száma: 1 db
Típusa: Hispano-Suiza 12Lb
Teljesítménye: 639 Le

Repülési adatok:
Legnagyobb sebesség: 302 km/h
Utazósebesség: 260 km/h
Leszálló sebesség: 104 km/h
Emelkedő képesség: 6 m/s
Hatósugár 600 km
Szolgálati csúcsmagasság: 8000 m

Forrás: wikipedia