A PZL P.11 VADÁSZREPÜLŐGÉP TÖRTÉNETE:

A PZL P.11 vadászrepülőgép tervezési munkálatai 1931 elején kezdődtek Zygmunt Puławski vezető mérnök irányítása alatt. A II. világháborút közvetlenül megelőző időszakban a Lengyel Légierő legnagyobb számban rendszeresített vadászrepülőgépe volt.

A kiindulási alapot a PZL P.7 szolgáltatta. A fejlesztés első lépéseként, az új modell erősebb motort kapott. Három prototípusa készült el (P.11/I–III). Az új gép első repülésére már csak Puławski tragikus halála után, 1931 augusztusában került sor. Tervezését a továbbiakban Wsiewołod Jakimiuk vette át. A lengyel légierő 50 darabot rendelt az első, P.11a változatból, amely külsőre nem sokban tért el a P.7-től. A leglényegesebb változtatás az elődhöz képest, a P.11a-ba épített, Lengyelországban már licenc alapján gyártott 380 kW-os (517 Le-s) “Bristol Mercury IV S2” csillagmotor volt.

1934 közepére elkészült a módosított változat prototípusa, a P.11c, amellyel még ebben az évben végrehajtották a típus “szűzfelszállását”. A géptörzs kialakításán javították, és lejjebb helyezték a motort, így a pilóta számára már jobb lett a kilátás. Az 1930-as évek közepétől ez a típusváltozat alkotta a lengyel légierő vadászrepülőgép gerincét. A repülőcsapatoknál 1935–1937 között állították hadrendbe a legyártott 175 db gépet. Az első 50 db-t 441 kW-os (600 Le-s) “Bristol Mercury V S2”, a többi gépet már a 463 kW-os (630 Le-s) “Mercury VI S2 csillagmotorral” gyártották le.

A PZL P.11 vadászgép iránt külföldről is komoly érdeklődés mutatkozott. Románia 1933–1934 között vásárolt 30 példányt a P.11b változatból, légiereje számára. Ez a modell mindössze az 386 kW-os (525 Le-s) “Gnome–Rhône 9Krsd Mistral” motorjával különbözött a P.11a változattól. Később Románia megvásárolta a javított P.11c változat gyártási jogát. 1936-tól a brassói IAR repülőgépgyár P.11f típusjelzéssel 70 db-t gyártott belőle A P.11f változatba a 438 kW (595 Le) teljesítményű “Gnome–Rhône 9Krse” csillagmotorral szerelték.

Zygmunt Puławski

Zygmunt Puławski

A PZL P.11 az 1930-as évek közepén korának egyik legjobb vadászrepülőgépe volt, a repüléstechnika rohamos fejlődése miatt az 1930-as évek végére azonban már elavultnak számított. Elsősorban a sebessége maradt el az újabb gépekétől, de konstrukciója (“sirály-szárnyas” elrendezése és merev futóműve) is elavulttá tették. Például a lengyel légierőben 1938-ban hadrendbe állított PZL.37 “Łoś” bombázó maximális repülési sebessége 80 km/h-val múlta felül a P.11-ét. Az új, gyors és korszerűbb PZL.50 “Jasrząb” késése miatt szükségmegoldásként a P.11 modernizálása tűnt kézenfekvőnek. A PZL P.11g “Kobuz” változatba már egy 618 kW-os (840 Le-s) “Bristol Mercury VIII” csillagmotor került beépítésre, mellyel 390 km/h-s maximális sebességet érhettek el.

A PZL P.11 TECHNIKAI JELLEMZŐI:

Teljesen fémépítésű vadászrepülőgép. Felső-szárnyas elrendezésű, jellegzetesen tört, “sirály-szárnyakkal” (amelyet a gép tervezője után “Puławski-szárnynak” is neveznek). Az egyszemélyes pilótafülkéje nyitott, a géptörzsben a szárnycsatlakozás mögött helyezkedett el. Az üzemanyagtartályát a törzsben, a motor mögé szerelték. A gépnek ez kialakítás a súlypont-vándorlás szempontjából kedvező, de a motor közelsége miatt sérülés esetén tűzveszélyt jelenthetett.

A gép fegyverzetét a törzs oldalán, a motor mögött elhelyezett 2 db, légcsavarkörön keresztül tüzelő 33 mintájú 7,9 mm-es szinkronizált géppuska alkotta, fegyverenként 700–700 db-os lőszer-javadalmazással A P.11c változatú gépek kb. harmadán a szárnyak további 2 db 7,9 mm-es géppuskát kaptak. A P.11c változatban a törzsbe épített géppuskák lőszer-javadalmazását 500–500 db-ra csökkentették, a szárny-géppuskák viszont darabonként 600 db lőszerrel rendelkeztek (így a P.11c típus már összesen 2200 db lőszerrel rendelkezhetett). Ezen felül a P.11c változat a szárnyak alatt 4 db 12,5 kg-s bombát is hordozhatott.

A PZL P.11/I MŰSZAKI ADATAI:

Üres tömeg (kg): 1022
Felszálló tömeg (kg): 1467
Üzemanyag (l): 224
Fesztáv (m): 10,5
Hossz (m): 7,21
Magasság (m): 2,78
Szárnyfelület (m²): 17,9
Motor: Bristol Jupiter 9Asb
Teljesítmény (kW/Le): 379/515
Legnagyobb sebesség (km/h): 305
Szolgálati csúcsmagasság (m): 8600
Emelkedőképesség (m/s): 11,6

TÍPUSVÁLTOZATOK:

P.11a: a lengyel légierő által használt első szériában gyártott változat
P.11b: Románia részére a PZL-nél Lengyelországban gyártott változat,
P.11c: a lengyel légierőben használt módosított változat,
P.11f: Romániában licenc alapján gyártott változat,
P.11g: megnövelt teljesítményű változat, csak a prototípus készült el.

A TÍPUST ALKALMAZÓ  ÁLLAMOK:

Lengyelország: P.11a, P.11c és P.11g (prototípus)
Románia: P.11b és P.11f
Magyarország: 1 db P.11a (Amely a lengyel vereséget követően a Magyarországra menekült csapatokkal került hazánkba.)

Forrás: wikipedia