A PZL P.6 KÍSÉRLETI VADÁSZREPÜLŐGÉP TÖRTÉNETE:

A PZL P.6 a lengyelországi PZL repülőgépgyárban kifejlesztett csillagmotoros vadászrepülőgép. Sajnálatos módon, csak egy prototípus készült belőle. Az új légijárművet Zygmunt Puławski tervezte a lengyel légierő kifejezett megrendelésére 1930-ban.

A PZL P.6, a még soros motorral épített, teljesen fémépítésű PZL P.1 továbbfejlesztett változata. Az új gépbe már egy kilenchengeres csillagmotort szereltek. Felépítése nagyrészt megegyezett a PZL P.1-ével, de jelentősen átdolgozták a törzset, módosították a szárnyat és a vezérsíkokat. A módosításoknak köszönhetően a P.6 így 200 kg-mal könnyebb lett az elődjénél. 1930 augusztusában hajtotta végre “szűzfelszállását” Bolesław Orliński kapitánnyal a fedélzetén. Még ez év decemberében a gépet bemutatták Le Bourget-ban, a XII. párizsi repülőgép kiállításon, ahol korszerűnek számító konstrukciójával nagy érdeklődést és elismerést váltott ki a szakmai- és laikus közönség között egyaránt.

Érdekességként megemlítendő, hogy a következő évben, 1931. augusztus 29. és szeptember 7. között Orliński a P.6-tal részt vett az “American National Air Races” versenyen az Egyesült Államokban.

A P.6-ot, tulajdonképpen “repülő labor”-nak tekintették a gyár szakemberei, ezért sorozatgyártására nem került sor. Menetközben elkészült a továbbfejlesztett változat, a PZL P.7. Ebbe a Lengyelországban licenc alapján gyártott “Bristol Jupiter VII F” csillagmotort építették. A P.6-énál nagyobb teljesítményű motorral felszerelt P.7 jobb repülési teljesítményt nyújtott, így ennek a szériagyártásáról született döntés.

A PZL P.6 1931. október 11-én Częstochowa közelében a légcsavar törése miatt balesetet szenvedett. A repülőgépet vezető Orlinski szerencsés módon túlélte a balesetet.

A PZL P.6 SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

A teljesen fémépítésű repülőgép a PZL P.1-nél először alkalmazott, jellegzetesen tört “sirály-szárnyat” (Puławski-szárny) kapott. A gép törzsének ovális keresztmetszetű hátulsó része félhéjszerkezetű, borítása dural. A szárny hullámos lemezborítást kapott. A pilótafülkéje nyitott és a felső “sirály-szárnyaknak” köszönhetően jó kilátást biztosított a pilótának. A törzsben elhelyezett üzemanyagtartály vészhelyzetben ledobható volt. A géptörzs elején elhelyezett 331 kW (450 Le) teljesítményű “Gnome–Rhône Jupiter VI FH” csillagmotor egy kétágú fa légcsavart forgatott. Motorja, a légellenállást csökkentő “Townend-gyűrűt” kapott. Annak ellenére, hogy a P.6 csak egy prototípus volt, felfegyverezték két darab 7,9 mm-es géppuskával, melyeket a törzs oldalán, a pilótafülke mellett építettek be.

FŐBB ADATAI:

Tömeg- és méretadatok:
Hossz: 7,16 m
Magasság: 2,75 m
Fesztáv: 10,30 m
Szárnyfelület: 17,30 m²
Üres tömeg: 865 kg
Felszálló tömeg: 1340 kg

Motor:
Száma: 1 db
Típusa: Gnôme–Rhone Jupiter VI FH
Teljesítménye: 331 kW (450 Le)

Repülési adatok:
Legnagyobb sebesség: 292 km/h
Leszálló sebesség: 103 km/h
Emelkedő képesség: 10,3 m/s
Hatósugár 600 km
Szolgálati csúcsmagasság: 8000 m

Forrás: Wikipedia