PZL P.7 VADÁSZREPÜLŐGÉP TÖRTÉNETE:
A PZL P.7 vadászrepülőgépet a PZL P.6 prototípus továbbfejlesztésével Zygmunt Puławski tervezte a lengyel légierő megrendelésére, az 1930-as évek elején.
A PZL P.7/I jelű első prototípusának “szűzfelszállására” 1930 októberében került sor Bolesław Orliński berepülőpilótával a kormány mögött. Elődjétől leginkább a beépített “Škoda–Bristol Jupiter VII F” csillagmotorban tért el. 1931 őszén a tesztpéldányt Ludomił Rayski tesztpilóta összetörte. Az addig szerzett tapasztalatok sokat segítettek a típus tökéletesítésében. Az első prototípus módosításával alakították ki a PZL P.7/II típusjelű második tesztpéldányt, amelynél több kisebb változtatást hajtottak végre. Módosítottak a törzs orr-részén, így az kedvezőbb aerodinamikai kialakítást kapott. Növelték a szárnyfelületét, a vezérsíkok pedig karcsúbbak lettek. Később ez a módosított változat került szériagyártásba 1932 közepén PZL P.7a típusjellel. 1933-ig összesen 149 db vadászgép hagyta el a gyár szerelőszalagját (az első prototípust is beleszámítva 150 db). Még ugyanabban az évben szolgálatba állították a Lengyel Légierőben, ahol az alig pár éves, de már elavultnak számító PWS–A és a PWS–10 vadászrepülőgépeket váltotta le. A PZL P.7a volt a lengyel légierő első teljesen saját fejlesztésű és gyártású fémépítésű vadászrepülőgépe. Hadrendbe állításakor világviszonylatban is az egyik legkorszerűbb vadászrepülőgépnek számított.
Megemlítendő, hogy Puławski a P.7 alapjait felhasználva tervezte meg a PZL P.8 prototípust, melybe a nagy törzsátmérőt igénylő és emiatt nagy légellenállást okozó csillagmotor helyett már egy soros motort épített. A P.8-cal 350 km/h-s csúcssebességet sikerült elérni. Sorozatgyártását PZL P.9 típusjellel tervezték, de Puławski 1931 márciusában bekövetkezett halála miatt ez a terv már nem valósulhatott meg.
A PZL P.7 a lengyel vadászrepülőgép-állomány gerincét képezte az 1930-as évek közepéig. Az új gépeket a lengyel légierő 1. és a 2. repülőezredének tizennégy vadászrepülő századánál állították szolgálatba. A lengyel haditengerészet 20 gép vásárlását tervezte, de az anyagi források hiánya miatt, erre nem kerülhetett sor.
1935-ben elkezdték a P.7a utódjának, az erősebb motorral felszerelt PZL P.11-nek a sorozatgyártását, amellyel elkezdték fokozatosan leváltani a régebbi vadászrepülőgépeket. A légierő tervei szerint a P.7a-t gyakorló repülőgépként használták volna tovább. Az 1939-es Lengyelország elleni német támadás idején a típus számos példánya szolgálatban állt még.
A PZL P.7 KIALAKÍTÁSA:
A PZL P.7a teljesen fémépítésű, felső szárnyas kialakítású vadászrepülőgép. A repülőgép szárnyai tört “sirály-szárnyak” (Puławski-szárny). A futóművének rugóit és lengéscsillapítóit a géptörzsbe építették, csökkentve ezáltal a légellenállást. A törzs első része rácsszerkezetű, duralból készült lemezborítással, a hátsó rész félhéj szerkezetű. A gép tüzelőanyag-tartályát a törzsben a motor mögött, a nyitott és egyszemélyes pilótafülke előtt helyezték el. Fegyverzete 2 db 7,7 mm-es (később 7,92 mm-esre átalakított) “Vickers E” géppuska volt, amelyek a törzs oldalán, a motor mögött kaptak helyet. Lőszer-javadalmazásuk egyenként 700 db-os volt. A repülőgépet 1 db kilenc hengeres “Škoda–Bristol Jupiter VII F” csillagmotor hajtotta, amely 390 kW-s (520 Le) maximális teljesítményt szolgáltatott.
FŐBB ADATAI:
Tömeg- és méretadatok:
Hossz: 6,98 m
Fesztáv: 10,57 m
Szárnyfelület: 17,90 m²
Üres tömeg: 1090 kg
Felszálló tömeg: 1476 kg
Motor:
Száma: 1 db
Típusa: Škoda–Bristol Jupiter VII F
Teljesítménye:
Legnagyobb teljesítmény: 390 kW (520 Le)
Normál üzemben: 360 kW (480 Le)
Repülési adatok:
Legnagyobb sebesség: 327 km/h (4000 m-en)
Leszálló sebesség: 104 km/h
Emelkedő képesség: 10,4 m/s
Hatósugár 600 km
Szolgálati csúcsmagasság: 8500 m
Felszállási úthossz: 215 m
Kigurulási úthossz: 150 m
Forrás: Wikipedia
3 hozzászólás "Elfeledett típusok: PZL P.7 vadászrepülőgép"
Szeretem az ilyen post-okat. Köszi 🙂
I hope someone can read English, I do not know Hungarian. Sorry. I am looking for information about a man named: Jacob Laslow (spelling?) who was young man in early 1930’s and flew airplanes with Hungarian Army. He died when his plane crashed sometime between 1929-1933. He was from the Budapest area. He was not married. He was in his twenties when he died. Can someone help maybe?
Lassen Sie mich einen deutschen Übersetzer versuchen, ich hoffe, wenn Sie Englisch nicht wissen(kennen), wissen(kennen) Sie Deutschen bitte. Ich suche nach Information über einen genannten Mann: Jacob Laslow (sich schreibend?) wer war, ließ junger Mann am Anfang der 1930er Jahre und Flugzeuge mit ungarischer Armee fliegen. Er starb, als sein Flugzeug einmal zwischen 1929-1933 zusammengekracht. Er war vom Gebiet von Budapest. Er wurde nicht geheiratet. Er war in seinen zwanziger Jahren, als er starb. Kann jemand vielleicht helfen?
please contact me if you have information: adhvanika@msn.com
setzen Sie sich mit mir bitte in Verbindung, wenn Sie Information haben: adhvanika@msn.com
No, mit szólsz hozzá?