A SAAB 32 LANSEN FEJLESZTÉSE:

A svéd Saab repülőgépgyártó vállalat 1948-ban fogott hozzá, egy gázturbinás sugárhajtóműves csatarepülőgép kifejlesztéséhez, mely az 1940-től szolgálatba állított, de addigra már elavult csatarepülőgépek és éjszakai vadászgépek: a Saab 18, a Saab 21, Saab 21R és a J 30 (De Havilland Mosquito) felváltását célozta.

A projekt kezdetben a P1150 jelölés alatt futott. A Svéd Légierő elvárásai igen szigorúak voltak: a repülőgépnek bevethetőnek kellett lennie bármilyen időjárás esetén, éjjel és nappal egyaránt. Képesnek kellett támadnia és védekeznie bárhol a mintegy 2000 km hosszúságú svéd tengerpart mentén, egy órányira egy központi bázisrepülőtérről felszállva. Különleges figyelmet fordítottak a Lansen tervezésénél arra, hogyan integrálják az elektronikát és a fegyverrendszert, hogy egy, a korszerű fegyverrendszerekhez hasonló, támadó repülőgép születhessen meg. A repülőgép fegyverzete négy darab 20 mm-es gépágyúból, rakétákból, bombákból és/vagy hajók ellen bevethető új RB 04 típusú rakétákból állt volna.

A Lansen tervező csoportja áramvonalas és tiszta vonalvezetésű sárkányt vetett papírra, melybe licencben gyártott Rolls-Royce Avon 100 hajtóművet kívántak beépíteni. Akkoriban egyedülálló módon, a nyilazott szárny tervezése a számítógépes technika felhasználásának egyik korai példája volt. A 35°-os nyilazottságú szárny felére csökkentett méretű változatát tesztelés céljából, egy Saab 91 Safir gyakorló repülőgépre építették.

Az első tervek szerint a Lansen szárnya Fowler fékszárnyat és orrsegédszárnyat kapott volna. Később az orrsegédszárnyat elhagyták, mert a repülési próbák során kiderült, hogy szükségtelen, így az nem jelent meg a sorozatban gyártott példányokon. Csak néhány prototípust építettek a tesztekhez, majd a repülőgép sorozatgyártása Saab J 32 Lansen típusjelzés alatt indult meg 1953-ban (a J vadászgépet “jakt” jelent). Külön gyakorló változat ugyan nem épült, de néhány Lansen-be a radarkezelő hátsó üléséhez is építettek be kormányszerveket.

A SAAB 32 LANSEN ALKALMAZÁSA:

A Saab 32 Lansen egy kétüléses gázturbinás sugárhajtású csatarepülőgép, melyet főleg támadó feladatok ellátására szántak. A típust kifejezetten a Svéd Légierő (Flygvapnet) elvárásainak megfelelően gyártották 1955-től 1960-ig. A repülőgépet hosszú szolgálati ideje alatt vadászgépként, felderítőként, elektronikus felderítőként és célpont-vontatóként is alkalmazták.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia