A SAAB J-21 FEJLESZTÉSE:

A második világháború folyamán Svédország megkívánta tartani semlegességét erős és jól felszerelt hadseregével, de mind ezt úgy, hogy a külföldi gyártású fegyverektől ne függjön. Az elhatározást tett követte és a hazai iparra támaszkodva nagyszabású fegyverkezési programot indított el, amely egy a kor elvárásainak megfelelő vadászrepülőgép rendszeresítését is tartalmazta. Ennek a programnak a keretei között tervezték meg a Saab gyár mérnökei a Saab J-21 típusjelölést kapott repülőgépet.

Az új repülőgép meghajtására a Daimler-Benz DB 605B motor licenc-változatát választották. Az alsószárnyas gépet az akkoriban még nem jellemző orrkerekes futóművel és katapult pilótaüléssel, illetve kettős törzzsel és toló-légcsavarral tervezték. A gép erős fegyverzetet kapott. Ez az elrendezés lehetővé tette, hogy később a J-21R (felderítő) modellben a dugattyús motort sugárhajtóművel váltsák fel.

A tolólégcsavaros megoldást azért választották a mérnökök, mert a pilóta kilátását előrefelé semmi sem zavarja és a gépágyúkat a törzs orrába lehet elhelyezni, komoly hátránya viszont, hogy nehezen oldható meg a repülőgép elhagyása veszély esetén, mivel a pilótát a légcsavar lapátjai megsebesíthetik. A SAAB pilóták ezért, néha tréfásan a repülőgép toló-légcsavarját (“skjutande propeller”) szeletelő légcsavarnak (“skivande propeller”) nevezték. Ez a probléma vezette a tervezőket egy akkoriban egyedülálló konstrukció, a katapult-ülés kialakításához. A találmányra azonban nem adtak be szabadalmi kérelmet, és ez a későbbiekben nehézségeket okozott a Martin-Baker vállalattal szemben, amely magának tulajdonította a katapultülés szabadalmi jogait.

1947-ben a repülőgépet jelentős mértékben továbbfejlesztették. A módosítások a repülőgép sárkányának, a vezérsíkok és a szárny konstrukciójának mintegy 50%-ban érintették. A gép hajtóművét, egy De Havilland Goblin gázturbinás sugárhajtóműre cserélték. A szinte teljesen új gép a Saab 21R jelölést kapta.

SAAB J-21 GYÁRTÁSA:

Az elkészült három J 21 prototípus közül az első 1943. júliusában emelkedett levegőbe. A megrendelt 54 darab J 21A-1 vadászgépet 1945 decemberétől kezdték szállítani, melyet 124 darab új fegyverzettel ellátott J 21A-2, majd további 119 darab J 21A-3 vadászbombázó változatú repülőgép követett. A típus főleg bombázó feladatkörben használva nem vált be. Ezért a konstrukció korlátai miatt a gép áttervezésének szükségességét sürgették, melynek során sugárhajtóművel váltották ki a dugattyús motort. Az eredeti dugattyús motorral szerelt verziót még öt évig gyártották, 1948-1949-ben állították csak le a gyártószalagot. A J 21A változatú gépeket csak 1954 után vonták ki a hadrendből.

SAAB J-21 VÁLTOZATAI:

J 21A-1
A vadászgép változat első sorozata. 54 darab épült 1945 és 1946 között, 1949-ig volt szolgálatban.

J 21A-2
A vadászgép változat második és harmadik sorozata (62 gép 1946 és 1947 között gyártva). A gép javított kormányszervekkel készült és svéd gyártmányú 20 mm-es gépágyúval szerelték fel.

A 21A-3
A vadászbombázó változat első és második sorozata (66 gép 1947 és 1949 között gyártva). A gép alapvetően megegyezik a J 21A-2-el, de felszerelték bomba felfüggesztő sínekkel RATO rakéták felerősítésére és nem irányított rakétákkal és bombákkal is rendelkezett.

J 21B
Tervezett változat három Planned 20 mm gépágyúval a gép orrában radar, javított aerodinamikai kialakítás és Daimler-Benz DB 605E vagy Rolls-Royce Griffon motor.

A típust csak a Svéd Légierő rendszeresítette.

SAAB 21A-3 FŐBB ADATAI:

Személyzet: 1 fő
Hossz: 10,45 m
Fesztáv: 11,6 m
Magasság: 3,97 m
Szárnyfelület: 22,2 m²
Üres tömeg: 3250 kg
Felszálló tömeg: 4150 kg
Legnagyobb felszálló tömeg: 4413 kg
Hajtómű: Daimler-Benz DB 605B, folyadékhűtésű feltöltött, 60°-os lógó 12 hengeres V-motor, gyártotta a SFA.
Légcsavar: 1 db
Teljesítmény: 1085 kW (1455 LE)
Legnagyobb sebesség: 640 km/h
Utazósebesség: 495 km/h
Hatótáv: 750 km
Magasság: 11 000 m
Emelkedési sebesség: 15 m/s
Fegyverzet:
1× 20 mm Hispano-Suiza HS.404 vagy Bofors gépágyú
2× 13 mm Bofors-gyártmányú Colt géppuska a gép orrában
2× 13 mm Bofors-gyártmányú Colt géppuska a gép szárnyában
Különféle bombák és rakéták

Forrás: wikipedia