A Tu-14 (NATO KÓDJA: BOSUN) FEJLESZTÉSE:

A Tupoljev-tervezőiroda (OKB–156) a II. világháborút követően kapta azt a megtisztelő feladatot, hogy tervezzenek egy könnyű kategóriába tartozó sugárhajtású bombázó gépet. A szovjetek első, immár nem légcsavaros ősöktől származó sugárhajtású bombázó repülőgépének tervezése 1947 januárjában kezdődött, eredetileg „73-as típus” néven.

A roham léptékű fejlesztő munka eredményeként még az év decemberében végrehajtották a szűzfelszállást a géppel. Az első prototípus még három gázturbinás sugárhajtóművel volt felszerelve. A Nagy-Britanniából beszerzett Rolls–Roys “Nene I” hajtóműből két darabot a szárnyakba építettek be, míg harmadik hajtóműként a gép farok részébe egy Rolls–Royce “Derwent–V” gázturbinás sugárhajtómű került mint segédhajtómű. A következő, „78-as típus” nevet viselő prototípusba a Rolls–Royce hajtóművek időközben elkészült szovjet másolatai kerültek, így a “Nene I” helyett már az RD–45 volt a főhajtómű, a “Dervent–V” helyett pedig az RD–500 lett a segédhajtómű. A módosított prototípussal végzett berepülések során a gép olyannyira nem felelt meg az előzetes elvárásoknak, hogy a repülőgép áttervezése mellett döntöttek.

Az átépített, már Tu–14 típusjelet kapott repülőgépnél az RD–45 helyett az időközben elkészült nagyobb tolóerejű Klimov VK–1 gázturbinás sugárhajtóművet építették be, ezért szükségtelenné vált a segédhajtómű, így azt nem is építették be a későbbiekben. 1951 folyamán elvégezték az új repülőgép berepülését, lezajlottak a hatósági vizsgák, és még abban az évben döntöttek a rendszeresítéséről.

A Tu–14 sok hasonlóságot mutatott a vele egy időben fejlesztett Iljusin Il–28-as repülőgéppel. A Front Légierő a repülési tesztek alapján a két gép közül az Il–28-t választotta. Tupoljev befolyásának köszönhetően sikerült annyit elérnie, hogy a haditengerészeti légierő hadrendbe állítsa a Tu–14 torpedó-hordozó változatát, a Tu–14T-t, valamint a Tu–14R felderítő repülőgépet. A típust csak viszonylag rövid ideig használták, az utolsó példányait 1957-ben vonták ki az aktív szolgálatból. A Tu–14 összes változatából kb. 200 db-t gyártottak. A típust csak Kína rendszeresítette a Szovjetunión kívül.

A TUPOLJEV Tu-14 SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

A Tu-14-es repülőgép trapéz alakú, középszárnyas kialakítással készült. A VK–1 gázturbinás sugárhajtóműveket a szárnyon elhelyezett gondolába szerelték be. A gép törzse félhéj szerkezetű. A törzsben két hermetizált kabint alakítottak ki. A mellső kabinban foglalt helyet a pilóta és a navigátor. A törzs hátsó részében lévő hermetizált kabinban pedig a farok-részbe épített gépágyút kezelő lövész kapott helyet. A gép hárompontos futóművel rendelkezett. A főfutók a hajtómű gondolába, a gázturbinák alatti részbe húzhatók be, míg az orrfutó előre a törzsbe. A gép egy negyedik, kisméretű segéd-futóval is rendelkezett a törzs hátsó részén, amely fel- és leszálláskor a farokrész földhöz verődését volt hivatott megakadályozni a törzs sérülésének elkerülése végett.

A Tu-14-es a géptörzsben lévő bombaterében összesen 3000 kg hagyományos légibombát, vagy külső függesztményként 2 db torpedót szállíthatott. Beépített fegyverzetként az orr részbe, a navigátor ablaka mögött 2 db NR–23 gépágyút, a farokrészben egy forgatható toronyban 2 db AM–23-t gépágyút építettek be önvédelmi céllal.

A TUPOLJEV Tu-14 FŐBB VÁLTOZATAI:

-Tu–14 („73-as típus”): az első prototípus, Rolls–Royce hajtóművekkel felszerelve,
-Tu–14 („74-es típus”): az első prototípus javított változata,
-Tu–14 („78-as típus”): szovjet gyártmányú (RD–45 és RD–500) hajtóművekkel felszerelt prototípus,
-Tu–14T – Klimov VK–1 gázturbinás sugárhajtóművekkel felszerelt, sorozatban gyártott torpedó-hordozó változat,
-Tu–14R: felderítő változat.

A Tu-14 LEGFONTOSABB ADATAI:

Személyzet: 3 fő
Hossz: 21.95 m (72 ft)
Szárnyfesztáv: 21.69 m (71 ft 2 in)
Magasság: 5.69 m (18 ft 8 in)
Szárnyfelület: 67.36 m² (725 ft²)
Üres tömeg: 14,930 kg (32,914 lb)
Feltöltve: 20,930 kg (46,046 lb)
Maximális felszálló súly: 25,350 kg (55,866 lb)
Hajtómű: 2 × Klimov VK-1 gázturbinás sugárhajtómű, 26.5 kN (5,950 lbf)
Maximális sebesség: 848 km/h (529 mph)
Hatótáv: 2,930 km (1,820 mi)
Szolgálati csúcsmagasság: 11,200 m (36,745 ft)

Forrás: wikipedia