A FIESELER FI-156 STORCH FEJLESZTÉSE:

A gépet Gerhard Fieseler tervezte, aki az I. világháborúban vadászrepülő, később műrepülő bajnok volt. 1930-ban a németországi Kassel-ben repülőgépgyárat alapított, ahol sport-, és speciális típusokat (műrepülő gépeket, köztük az 1934. évi műrepülő világbajnokság győztes gépét, a „Tiger”-t építették. A Fieseler-gyár mérnökei tervezték a II. világháború alatt Fi-103 típusjellel a hírhedt V-1-et, melyből 30.000 darabot gyártottak. A V-1 pilóta által vezethető változatának berepülését Hanna Reitsch, a neves német pilótanő végezte.

A Fieseler gyár a tesztpéldányt a Luftwaffe 1935-ben kiírt pályázatára készítették el, első repülését 1936-ban hajtotta végre, sorozatgyártása még ebben az évben megkezdődött, majd 1937-ben hadrendbe állították. A „Storch”a világ első olyan repülőgépe volt, melyet kis sebességű repülésekre terveztek. Rendkívül kis területekről tudott fel-, illetve leszállni, így alkalmas volt futár, mentő, ejtőernyős ugratási és repülőgép-vontatási feladatok végrehajtására is.

SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA, FELÉPÍTÉSE:

A “Storch” tervezésnél elsődleges szempont volt a rendkívül alacsony fel- és leszállási sebesség, ez több különleges szerkezeti megoldást igényelt. A repülőgép felsőszárnyas kialakítást kapott, törzsét acélcső rácsszerkezetből alakították ki, szárnya kétrészes faépítésű volt és a törzshöz 1-1 db V-alakú merevítő-dúccal csatlakoztatták vászonborítással. A szárny a gép méretéhez képest nagy felületű volt, orrsegédszárnnyal, réselt fékszárnnyal és fékszárnyként is alkalmazható csűrőkkel látták el. A futóműve hagyományos 3-pontos, farokcsúszóval. Hajtóműve az “Argus 10C”, nyolchengeres és 177 kW (240 Le) teljesítmény leadására volt képes. Kétágú légcsavarja nem volt állítható.

A II. világháború folyamán több olyan helyszínen bevetették, ahol a korszak hagyományos kialakítású repülőgépei a szűk hely miatt nem tudtak volna le- illetve felszállni. Érdekességként megemlítendő, hogy a korábban leírt kiemelkedő tulajdonságai miatt 1943-ban ezzel a típussal „mentették” ki a letartóztatott Benito Mussolini-t a németek az olaszországi Gran Sasso-ból.

A katonai változatú futárgépnél a hátsó ülésnél 1 db géppuska volt felszerelve. A típus olyannyira sikeres lett, hogy rendszeresítette: Magyarország, Svédország, Finnország, Svájc és Románia. Románia 1942-től licencben építette. Háború alatt elindították gyártását a megszállt Franciaországban és Csehszlovákiában is. Összesen 2549 db épült a Fieseler Fi-156 „Storch” repülőgépből.

FIESELER FI-156 “STORCH” FŐBB ADATAI:

Rendeltetés: futár, felderítő, sebesültszállító
Hossz: 9,9 m
Fesztáv: 14.3 m
Magasság: 3.2 m
Szárnyfelület: 26 m2
Szerkezeti tömeg: 920 kg
Maximális felszálló tömeg: 1320 kg
Motor: 1 db. Argus As 10 V8 fordított “V”-motor (240 lóerő)
Maximális sebesség: 175 km/h
Utazó sebesség: 150 km/h
Hatótáv: 560 km
Csúcsmagasság: 5,700 m
Fegyverzet: 1 db. MG-15 7,92 mm-es géppuska
Személyzet: 1+ 2 vagy 3 fő

Forrás: MAGYAR REPÜLÉSTÖRTÉNETI TÁRSASÁG, REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK