A Jak–25-ös elnevezést eredetileg, egy még 1947-ben épült együléses sugárhajtású vadászgép prototípusának jelölésére használták, de azt a gépet végül nem fejlesztették tovább, mert inkább a MiG–15-ös rendszeresítése mellett döntöttek.

A JAKOVLEV JAK-25 TERVEZÉSE:

A II. világháború után a Szovjetuniónak az északi és keleti területeinek védelméhez, szüksége volt egy nagy hatótávolságú elfogó vadászrepülőgépre. Az 1951. augusztus 6-án kiírt pályázat alapján, egy kétüléses, két darab gázturbinás hajtóművel szerelt vadászgéppel és annak felderítő változatával kívánták a feladatot megoldani. A repülőgéphez az új tervezésű Mikulin AM–5 sugárhajtóműveket szánták. A repülőgép első prototípusa, a Jak–120-as, kevesebb mint egy évvel a tender meghirdetése után, 1952. június 19-én emelkedett először a levegőbe.

A repülőgép hajtóműveit a szárnyak alatti gondolákba építették be. A gépet orr- és törzs alatti főfutókkal látták el, a szárnyvégeken pedig egy-egy segédfutókerékkel szerelték. A géptörzsben a kétfőnyi személyzetet egymás mögött, tandem elrendezésben helyezték el. A tekintélyes mennyiségű üzemanyag tárolására szolgáló tartályok lehetővé tették, hogy a gép utántöltés nélkül képes legyen akár 2560 km-t repülni. A repülőgép orrában volt a radar nagyméretű antennája. Fegyverzetét két darab 37 mm-es NL–37L gépágyú alkotta, melyeket egyenként 50 darabos lőszer-javadalmazással táraztak.

A repülési tesztek során feltárt komoly problémák ellenére, a típust 1953-ra szériagyártásra érettnek minősítették és az első sorozatot 1954-ben le is gyártották. Az első sorozat példányai, melyeket a következő évben szállítottak le, még nem érhették el tervezett bevethetőségüket az új “Szokol” radar hiányosságai miatt, ezért ezekbe a gépekbe az RP–1D “Izmrud” radar egy módosított változatát építették be. Amikor azután a “Szokol” (RP-6) 1955-ben elkészült, a velük felszerelt gépek jelölése Jak-25M-re változott. Az immáron Jak–25M jelölést kapott repülőgépen, egy sor más módosítást is elvégeztek: a gépágyú visszalökés-csillapítót kapott, új AM-5A hajtóműveket szereltek be (azonos tolóerővel) és kissé növelték az üzemanyag kapacitást is. 1955-ben több Jak–25M-et is átépítettek a levegő-levegő rakéták próbáihoz.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia