A JAKOVLEV JAK-25 FEJLESZTÉSE:

A Jakovlev Jak–25-ös egy nagyobb szériát megélt változata, a Jak–25RV nagy-magassági felderítő repülőgép, (NATO kódneve Mandrake) amely 1959-ben készült el.

A legszembetűnőbb eltérés az elődhöz képest, hogy a repülőgép teljesen új tervezésű, 23,4 m fesztávú egyenes szárnyat kapott (majdnem kétszer olyan széles volt, mint a Jak–25M vadász változat szárnya). Fényképezőgéppel és érzékelőkkel egészítették ki a repülőgép berendezéseit. Néhány példányába még egy gépágyút is beépítettek.

A szárny kis felületi terhelése ellenére a “Mandrake” nagy magasságban alulmúlta a várakozásokat, mivel a rendszeresített sugárhajtóművekkel az oxigénben ritka légkörben gondok adódtak. A gépen erős vibráció lépett fel és a primitív felszerelés miatt, ez a személyzet munkájára negatív hatást gyakorolt. A szovjet légierő mégis 1974-ig hadrendben tartotta a Jak-25RV felderítő változatát. Néhány példánya (jelölésük Jak–25RRV), melyeket radioaktív szennyezések észlelésére speciális érzékelőkkel szereltek fel, egészen az 1970-es évek végéig szolgálatban maradtak. 1971-ben ugyan ki akartak fejleszteni belőle egy magassági elfogó vadászgépet (Jak-25PA), de ez a törekvést különböző okok miatt nem koronázta siker.

1961-ben a “Mandrake” személyzet nélküli könnyített változatából gyártottak egy sorozatot, amit légi-lövészeteknél céltárgynak használtak. A Jak–25RV-I ugyan szintén céltárgynak készült, azonban ezt már pilóta vezette és a fegyverzet használata nélküli vadászgép gyakorlatokhoz alkalmazták. A Jak–25RV-II céltárgy távvezérléssel volt irányítható.

A szaratovi gyárban 483 darab gép készült, ebből 406 példány a Jak–25M változat volt és 10 darab Jak–25R felderítő repülőgép. Ezen kívül még 155 példányban Jak–25RV magassági-felderítő változatú repülőgépet gyártottak le.

Megemlítendő még, hogy épült egy bombázó változat is Jak-26-os típusjelzéssel, de mindössze csak 9 példányt építettek meg belőle.

A JAKOVLEV JAK-25 FŐBB ADATAI:

Személyzet: 2 fő
Hossz: 15,67 m
Fesztáv: 10,94 m
Magasság: 4,4 m
Szárnyfelület: 28,94 m²
Üres tömeg: 5675 kg
Teljes tömeg: 8675 kg
Legnagyobb felszálló tömeg: 9450 kg
Sugárhajtómű: 2 db Mikulin AM-5 (RD-5A)
Tolóerő: 23 kN
Legnagyobb sebesség: 1090 km/h
Hatótáv külső üzemanyag tankkal: 2700 km
Szolgálat csúcsmagasság: 15 200 m
Emelkedési sebesség: 30 m/s
Felületi terhelés: 327 kg/m²
Tolóerő/súly aránya: 0,53
Fegyverzet: 2×37 mm Nudelman NL-37 gépágyú (50 lőszer/gépágyú)

(Vége!)

Forrás: wikipedia