A népszerű és sikeresnek mondható Ki-27 „Nate” felváltására hozták létre a Nakajima Ki–43 “Hayabusa” (“Vándorsólyom”) elnevezést kapott vadászgépet, mely a II. világháború folyamán a Császári Japán Hadsereg Légiereje számára gyártott standard szárazföldi bázisú egymotoros vadászrepülőgépe lett. A szövetségeseknél az “Oscar” nevet kapta, de gyakran a “hadsereg Zérójának” is hívták az amerikai pilóták, mivel hasonlított a japánok A6M “Zero” haditengerészeti vadászgépére.

A NAKAJIMA Ki-43 FEJLESZTÉSE:

A repülőgépet az a Hideo Itokawa tervezte, aki később a császári japán rakétafejlesztések úttörőjeként vált ismerté. A Ki–43-as prototípusa egy korábbi népszerű Nakajima modell, a Ki–27 “Nate” felváltására 1937 decemberében kiadott pályázatra adott válaszképpen született meg. A leendő vadászgéppel szemben támasztott követelményrendszer 500 km/h sebességet, 5000 m magasság 5 perc alatti elérését és 800 km hatótávot írt elő. Ami pedig a repülőgép manőverező képességet illette, legalább a Ki–27 “Nate” szintjét kellett elérnie.

A Ki-43-as prototípusának 1939 január elején végrehajtott első tesztrepülése nagy csalódást okozott a tervezőknek. A géppel repülő japán tesztpilóták arról panaszkodtak, hogy a repülőgép nehezebben irányítható és nem sokkal gyorsabb, mint az előd Ki–27. A felmerült problémák megoldása végett a Nakajima 1939 és 1940 folyamán fokozatosan tökéletesített prototípusok sorát építette meg a próbarepülésekhez. A változtatások között a súlycsökkentés mellett, a karcsúbb géptörzs kialakítása, a farokfelületek hátrább helyezése és egy új pilótafülke szerepelt. A tizenegyedik prototípusnál bevezetett “Fowler”-fékszárny drasztikusan feljavította a gép repülési teljesítményét a szűk fordulókban. A tizenharmadik prototípusba már az összes sikeres módosítást beépítették, így ez végre kielégítette az elvárásokat és megindulhatott a Ki–43 “Hayabusa” sorozatgyártása.

Az első, már sorozatban gyártott változat a Ki–43–I típusjelet kapta. A Nakajima Ota gyára 1941 áprilisban kezdte szállítani a széria első gépeit. A kiváló manőverező képessége mellett a Ki–43–I könnyű súlya miatt komoly emelkedési sebességgel rendelkezett. A repülőgép mozgatásáról egy Nakajima Ha-25 típusú csillagmotor gondoskodott egy kéttollú, két állású fém légcsavarral. Csúcssebessége 495 km/h volt 4000 méteres magasságban.

A Nakajima Ki–43–II elnevezést kapott változat prototípusai 1942. februárjában szálltak fel először. A változtatások szinte minden téren előre lépést jelentettek az elődhöz képest. A Ha–25 típusú csillagmotort lecserélték a sokkal erősebb Nakajima Ha-115 hajtóműre, melynek burkolata így hosszabb lett és a motor már egy hatékonyabb háromágú légcsavart forgatott. A szárnyszerkezetet megerősítették és a ledobható póttartályok és bombák számára függesztési csomópontokat szereltek fel. A pilóta háta mögé 13 mm vastag páncéllemez került és öntömítő benzintankokat építettek be. A pilótafülke kissé magasabb lett, ezért a korábbi távcsöves irányzékot tükrös típussal váltották fel. Ennek a modifikációnak a sorozatgyártását 1942 novemberben kezdték meg. A következő típusváltozat a Ki-43-III lett, melyet a még nagyobb teljesítményű Nakajima Ha-115-II csillagmotor hajtott. A gép legnagyobb sebessége 576 km/h értékre nőtt. A Tacsikava gyár szerelőszalagjáról 2124 példány Ki–43–II és Ki–43–III repülőgépet gördült le 1944 áprilisa és a háború vége között, az összes változatból összesen 5919 példány készült el.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia