A Mitsubishi A6M-hez hasonlóan a csillagmotoros Ki–43 is könnyen repülhető, kis tömegű repülőgép volt. Kelet-Ázsiában a háború első éveiben legendássá vált kiváló harci tulajdonságai miatt.

Minden korabeli ellenfelét túlszárnyalta, de nem volt páncélzattal és öntömítő benzintartállyal felszerelve és az 1944-ben megjelent utolsó változatig fegyverzete is gyenge volt. A szövetséges pilóták szerint a mozgékony Ki–43-ast nehéz volt eltalálni, de ha ez sikerült, akkor néhány lövedék már képes volt felgyújtani. Hiányosságai ellenére a Ki–43 több szövetséges repülőgépet lőtt le, mint bármely más kortárs japán vadászgép és csaknem az összes japán ász pilóta vele érte el légigyőzelmeinek nagy részét.

A Nakajima Ki–43 repülőgép fegyverzete két géppuskából állt, mely vagy két 7,7 mm űrméretű 97 típusú géppuskából, vagy egy 12,7 mm kaliberű Ho–113 típusú géppuskából és egy 7,7 mm-es géppuskából, vagy két 12,7 mm Ho–113 jelű géppuskából állt. Ezek a különbségek a gépek típusjelében is jelentkeztek. A háború elején a könnyebb fegyverzet dominált, az idő előrehaladtával nagyobb űrméretű géppuskákat, sőt robbanó lövedéket is alkalmaztak a rombolóhatás fokozása végett, de a páncélzattal épített szövetséges repülőgépek ellen nem bizonyultak túlságosan hatásosnak.

A Nakajima Ki-43 “Hayabusa” vadászrepülőgép népszerű volt a japán légierőnél kellemesnek mondható repülési tulajdonságai és kiváló irányíthatósága miatt, csaknem az összes japán ászpilóta pályafutása alatt repülte és győzelmeket is könyvelt el általa. A háború vége felé a legtöbb “Hayabusa” egység repülőgépeit Ki-84 “Hajate” (a szövetségeseknél: Frank) vadászgépekre cserélték le, néhány egység azonban végig a Ki–43-al repült. A legsikeresebb pilóta Anabuki Szatosi volt 39 igazolt légi győzelemmel, melyekből a legtöbbet a Ki–43-as típussal érte el.

A háború után a Ki-43 néhány zsákmányolt példánya korlátozott számban ugyan, de szolgálatot teljesített a francia légierőnél, Francia Indokínában a Viet Minh felkelők ellen.

A típust és változatait rendszeresítette, illetve használta még japánon kívül: Mandzsukuo, Thaiföld, Kína, Franciaország, Indonézia, Észak-Korea és az Amerikai Egyesült Államok is.

A NAKAJIMA Ki-43 VÁLTOZATAI:

Ki-43-Ia:
2 × 7,7 mm űrméretű 97 típusú géppuskával épített változat.
Ki-43-Ib:
Egy 12,7 mm űrméretű Ho-103 típusú és 1 × 7,7 mm 97 típusú géppuskával felszerelt változat.
Ki-43-Ic:
2 × 12,7 mm kaliberű Ho-103 géppuskával épített modifikáció.
Ki-43-IIa:
Maximálisan 500 kg bombával terhelhető változat.
Ki-43-IIb:
Rádiókészülékkel rendelkezik.
Ki-43-II-KAI:
kipufogó fúvókákkal ellátva.
Ki-43-III:
920 kW (1230 LE) teljesítményű Nakajima Ha-115-II motorral hajtva
2 × 170 l ledobható benzintank. (~ 3 óra a levegőben teljes gázzal)
Ki-43-IIIa:
Sorozatban épített modell.
Ki-43-IIIb:
20 mm-es gépágyúkkal szerelt modifikáció.
Ki-62 tervezet:
Korszerűsített elfogóvadász változat, nagy teljesítményű hajtóművel és 30 mm-es vagy 40 mm-es gépágyúval.

LEGFONTOSABB ADATAI (NAKAJIMA Ki-43-IIb):

Fesztáv: 10,84 m
Hossz: 8,92 m
Magasság: 3,27 m
Szárnyfelület: 21,4 m²
Üres tömeg: 1910 kg
Terhelt tömeg: 2590 kg
Legnagyobb felszálló tömeg: 2925 kg
Motor: Nakajima Ha–115 tizennégy hengeres csillagmotor
Teljesítmény: 1150 LE (858 kW)
Legnagyobb sebesség: 530 km/h 4000 m-en
Cirkálósebesség: 440 km/h
Csúcsmagasság: 11 200 m
Hatótáv: 1760 km
Hatótáv utazósebességen: 3200 km
Szárny felületi terhelése: 121 kg/m²
Géppuskák: 2 darab mereven beépített, menetirányba tüzelő 12,7 mm Ho-103 géppuska a motorburkolatban 250 darab lőszerrel tárazva
Bombateher: 2× 250 kg bomba

VÉGE!

Forrás: wikipedia