NANCHANG Q-5/A-5 FANTAN:
Az 1960-as évek elejére a Szovjetunió és Kína között olyannyira megromlott a “testvéri” viszony, hogy a szovjetek felfüggesztették a fegyverszállításokat. Mivel az ideológiai vitákat nem tudta a két kommunista állam elrendezni egymás között, ezért Kínának saját forrásokból kellett megoldania repülőcsapatainak ellátását, fejlesztését.
Kína már addig is épített orosz licenc alapján repülőgépeket, (MiG-15, MiG-17). A MiG-19 (J-6) volt az utolsó vadásztípus, amelyet 1958-tól, még szovjet jóváhagyással gyárthatott sorozatban Kína, ezért repülőgépipara számára nem jelentett gondot az orosz gépek másolása. A nagyhatalmi ambíciókat dédelgető ázsiai ország vezetése azonban nem elégedett meg csak a vadászgépek előállításával. A légierő vezetése hamar felismerte, hogy csapásmérő-képességre is szükség van, viszont az ehhez szükséges repülőgépeket az addigi szállítótól már nem tudták beszerezni. Jobb híján a legkorszerűbbnek számító MiG-19-est választották kiindulási alapnak, a leendő csapásmérőgépnek. Azért is erre a típusra esett a választás, mert a J-6 (MiG-19) teljes gyártási dokumentációja rendelkezésre állt, illetve a külföldi eladásokból elég pénz folyt be a fejlesztések és korszerűsítések megvalósításához.
A J-6 szériagyártásának megkezdése után nem sokkal, a kínaiak elkezdtek egy olyan fejlesztési programot, amelynek végcélja egy csapásmérő típus létrehozása volt, melyet a Q-5 (Q= Qiangjiji, azaz támadó-repülőgép) típusjelzéssel illettek. Az új repülőgépnek két fő feladatot irányoztak elő: az egyik a hagyományos támadó jellegű bevetések teljesítése , míg a másik a harcászati nukleáris csapásmérő-képesség jelentette.
A fent említett célok eléréséhez a J-6-ost jelentősen átkellet alakítani. Hogy ne növekedjen a repülőgép légellenállása, az orrába épített lokátort, és belső bombatárolót kapott. A továbbiakban a J-6 olyan mértékű átépítésen ment keresztül a fejlesztés során, hogy szinte már nem is hasonlított a kiindulási alapot nyújtó, eredeti MiG-19-re. A repülőgép orr-részén lévő levegő szívónyílást a radar miatt szétválasztották és a pilótafülke magasságában, a törzs két oldalán alakították ki.
A Q-5 Fantan prototípusának “szűzfelszállására” 1965. július 4-én került sor, Nanchangban. A sikeres teszteket követően, meg is kezdték a repülőgép sorozatgyártását. Az elkészült vadászbombázókat a kínai szárazföldi és haditengerészeti légierő csapatainál állították hadrendbe.
Az első külföldi megrendelő Észak-Korea volt, amely az 1970-es évek végén a Q-5 Fantan mintegy 40 példányát rendszeresítette az A-5 export jelöléssel ellátott csapásmérő változatnak. Ezt követte 1983-ban a pakisztáni megrendelés. A közép-ázsiai ország első lépcsőben 52 példányt, majd még további 150 darab A-5C változatot szerzett be a kínai gyártótól.
A Q-5/A-5 programot 1990-ben állították le, a típus jó néhány alváltozatának elkészülte után.
A Q-5 FANTAN FŐBB ADATAI:
Műszaki adatok:
NATO-kód Fantan
Funkció Csapásmérő repülőgép
Gyártó Nanchang
Személyzet 1 fő
Első felszállás 1965. július 4.
Szolgálatba állítás 1970.
Gyártási darabszám 1000 db körül
Típusváltozatok A-5
Méretek:
Hossz 15,65 m
Fesztáv 9,68 m
Magasság 4,33 m
Szárnyfelület 27,95 m²
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg 6365 kg
Maximális felszállótömeg 11 830 kg
Hajtómű:
Hajtómű 2 db WP-6A utánégetős gázturbinás sugárhajtómű
Tolóerő 2 29,42 kN
Utánégetővel: 2 36,78 kN
Repülési jellemzők:
Maximális sebesség 1,8 Mach
Hatósugár 600 km
Hatótávolság 2000 km
Legnagyobb repülési magasság 16 000 m
Emelkedőképesség 103 m/s
Szárny felületi terhelése 423,3 kg/m²
Tolóerő-tömeg arány 0,63
Fegyverzet:
Beépített fegyverzet 2 db Type 23-2K gépágyú, 100-100 lőszerrel
Fegyverterhelés 2000 kg
Fegyverfelfüggesztő pontok száma 10
Nem irányított rakéták 57, 90, 130 mm
Levegő-levegő rakéták PL-2, PL-5, PL-7
Bombák 50, 150, 250, 500 kg
LJ-500, BL.755, BLU-107 Durandal
Forrás: Walter G. Scott: MiG vadászrepülők története
Vagabund kiadó
6 hozzászólás "Nanchang Q-5/A-5 Fantan: kínai harcirepülőgép"
Szuper!!!
Hello mindenkinek! Nyaraltok,vagy annyira dolgoztok,hogy nem értek rá hozzászólni az oldalhoz mostanában? Én mostanában elég sokat güriztem,de azért az oldalt rendszeresen látogattam,ha nem is szóltam hozzá.
Most,hallom az RTL híradóban,hogy embereket,vitorlásokat kellett menteni a Balatonból. Júliusban,amikor ott nyaraltm majd minden nap láttam a rendőrségi helikoptert,látszólag sétarepülni,vajon most a mentésben részt vett? Erről miért nem számoltok be? Biztos sokunkat érdekelne.
Sziasztok! Megint nagy a csönd. Nem kaptam választ,hogy a sétarepülésen kívül csinál e valamit a zsaruhelikopter a Balatonnál?És most van egy újabb kérdésem:Sokat hallani a terrorelhárítási központról,de az nem derül ki a hírekből, lesznek.e saját helikoptereik vagy a meglévőket fogják használni ? Gondolom Ti többet tudtok,valami kis híreket csepegtethetnétek nekünk! kössz:Lajos
szia lajos!
örülök, hogy ennyire naprakész vagy, és érdeklődsz a légirendészet után. de bevallom őszintén, mi sem tudunk még semmit, vagy pontosabban speciel én nem tartozom azok közé akik bármit is tudhatnak az új változásokkal kapcsolatban.
tény, hogy felsőbb szinten voltak vezetőcserék, de, hogy ez a cég előnyére vagy hátrányára válik, majd kiderül. de ha figyelembe vesszük az elmúlt évek gyakorlatait, sok jóra nem számíthatunk…
Na de Figusz!Ha felsőbb szinten vezetőcserék voltak az nekünk csak jó lehet!Merjünk már egy kicsit nagyot álmodni!(ha ilyen pesszimista egyének is vannak a szervezetben,persze hogy nehéz két hét alatt rendbehozni a közbiztonságot!)
No, mit szólsz hozzá?