A ROBINSON R22 HELIKOPTER FEJLESZTÉSE:

A kis helikopter nevét a zseniális tervezőjéről, Frank Robinsonról kapta. Az új forgószárnyas fejlesztése 1973-ban kezdődött az Amerikai Egyesült Államokban. A prototípus két évvel később, 1975. augusztus 28-án emelkedett először a levegőbe.

A típus 1979 márciusában kapta meg a CAA légi-alkalmassági bizonyítványt, és Robinson R22 Alpha néven vált ismerté. Az Alfából 500 darab készült, majd következett 1985-ben a Beta. Az R22-nek több változatban jelenleg is folyik a gyártása, amelyeket a különböző feladatok és igények kielégítésére épít a gyártó.

Az R22 Mariner-t úszótalpakkal látták el, az R22 Police speciális rádió-berendezésekkel rendelkezik, az R22 IFR kimondottan kiképző típus, az External Load R22 és az Agricultural R22 mezőgazdasági feladatok végzésére szolgál. A gyártó bestseller típusának számító R22-est jelenleg 25 országban üzemeltetik. A forgószárnyasból több mint 3280 darabot gyártottak eddig hat különböző modifikációban.

A Robinson R22 egy könnyű, többfeladatú, egyszerű szerkezeti felépítésű helikopter, négy hengeres léghűtéses boxermotorral, kétlapátos forgószárnnyal és faroklégcsavarral.

Tudomásom szerint a Magyar Légierő is tervezte a típus rendszeresítését a helikopter-vezetők képzésére.

A ROBINSON R44 RAVEN (HOLLÓ):

Az R22-es hatalmas sikere arra ösztökélte a tervezőt, hogy egy nagyobb méretű és kapacitású helikoptert fejlesszen az alap típusból. Így az R22-es továbbfejlesztett, modernizált változata lett a négyszemélyes R44-es. Tervezését ugyan még 1985-ben megkezdték, de az R44 első prototípusa különböző problémák miatt, csak 1990 márciusában szállhatott fel először.

Az új, immáron négy személy szállítására is alkalmas típust, Frank Robinson a kétüléses, könnyű forgószárnyasok és a méregdrága, többfeladatú, gázturbinás helikopterek közötti hiány kitöltésére szánta. A gép a Raven (holló) nevet kapta és a nagyközönségnek az 1991 januárjában megrendezett “Heli-Expo” kiállításon mutatták be Anaheimben. Az első szerződéseket 1992-ben kötötték és a következő évben már 31 darab R44-est értékesítettek.

A világsikert aratott, könnyű kategóriájú helikopter jelenleg gyártott, második fő változata, a Raven II-es már erősebb hajtóművel készül. Ezt négy alváltozatban készítik. A csúszótalpas, rendőrségi, kiképző és kamerával felszerelt verziókon kívül gyártják még a Clipper nevű, úszótalpas változatot is. A helikopterből eddig több mint 3000 példányt építettek.

A forgószárny és faroklégcsavar meghajtásáról egy léghűtéses hathengeres, vízszintesen beépített boxermotor gondoskodik.

A kis helikoptert lehet szeretni és utálni, de Frank Robinson megvalósult álma (R22/R44), az élet számos területén bizonyította már létjogosultságát.

FŐBB ADATAI (R22):

Személyzet: 1 fő
Hossz: 28 ft 8 in (8.7 m)
Forgószárny átmérő: 25 ft 2 in (7.7 m)
Magasság: 8 ft 11 in (2.7 m)
Súrolt felület: 497 ft² (46.2 m²)
Üres tömeg: 796 lb (389 kg)
Maximális felszálló súly: 1,370 lb (635 kg)
Hajtómű: 1× Lycoming O-320-A2B vagy -A2C négy hengeres léghűtéses boxer-motor, 124 Le (93 kW)
Üzemanyag tartály: 19.8 US gallons (75 literes)
Opcionális üzemanyag póttartály: 10.9 US gallons (41 literes)
Maximális repülési sebesség: 117 mph, 189 km/h, 102 kts
Utazó sebesség: 110 mph, 177 km/h, 96 kts
Hatótáv: 240 mi (386 km)
Szolgálati csúcsmagasság: 14,000 ft (4,267 m)
Emelkedési sebesség: 1,200 ft/min (6.1 m/s)

Forrás: wikipedia