A PZL ” Kania ” helikopter

Tulajdonképpen, a már jól bevált és kiforrott Mi-2 helikopter bázisán kifejlesztett, lengyel forgószárnyas típus. Az újratervezés során a gyár mérnökei lecserélték a régi GTD-350 hajtóműveket, a Rolls-Royce Allison 250-C20B gázturbinákra. Kompozit anyagokból készült forgószárnylapátokat, és nyugati avionikát kapott.

Az új változat tervezési munkálatainak kezdete 1969-re tehető. A prototípus “szűzfelszállására” 1979. június 03.-án került sor. A tesztrepülések az 1980-as évek közepéig elhúzódtak. A Kania helikopter, hatósági engedélyeit 1986. februárjában szerezte meg.

A típus csak kis példányszámban készült a PZL cég swidniki gyártósorán. Talán az eredeti Mi-2 helikopter sikerének köszönhetően, de nem “döntögetett” nemzetközi eladási rekordokat a “Kania”, pedig kecsegtetőek voltak a műszaki paraméterei.

FŐBB MÜSZAKI ADATAI:

  • A három lapátos forgószárnyat és két lapátos faroklégcsavart 2 db. 425 Le teljesítményű, ALLISON 250-C20B típusú gázturbina hajtja.
  • Kapacitása: 9 személy, vagy 700 kg teher, vagy külső függesztményként 900 kg
  • Maximális sebessége: 220 km/h
  • Maximális utazósebessége: 210 km/h
  • Gazdaságos utazósebessége: 190 km/h
  • Maximális hatótávolsága ( póttartályokkal ): 800 km, vagy 4 óra folyamatos repülés
  • Üres tömege: 2000 kg
  • Maximális felszálló tömege: 3550 kg
  • Forgószárny átmérő: 14.50 m
  • Magassága faroklégcsavar nélkül: 2.70 m
  • Forgószárny súrolt felülete: 166.40 négyzetméter
  • Szolgálati csúcsmagassága: 4000 m
  • Emelkedő képessége: 8.748 m/s

Forrás: Wikipedia