A PZL-106 SZERKEZETE ÉS FELÉPÍTÉSE:

A repülőgép teljesen fémépítésű, hagyományosnak mondható aerodinamikai kialakítású, alsószárnyas konstrukció. Az egyenes, enyhén pozitív V-beállítású szárnyakat felső merevítődúcokkal is csatlakozik a törzshöz. A repülőgép törzse fém rácsszerkezetből készült, amely elől dúralumínium (dural) lemezborítást, míg a farokrész vászon borítást kapott. A szárny orrsegédszárnnyal és fékszárnnyal van felszerelve, mellső része dúralumínium lemezzel, hátsó része vászonnal borított.

A hajtómű mögött, a törzs középső részén helyezhető el a hasznos teher, a beépített 1300 l-es tartályban. Az alkalmazásnak megfelelően, modulszerű kiépítésben, cserélhetű vegyszerszóró berendezések rögzíthetők a repülőgép alján. A tartály egy egységként kiszerelhető, és helyére egy további személy szállítására alkalmas, plexi buborék tetővel ellátott modul építhető be, így kiképző és gyakorló repülések során az oktató itt foglalhat helyet. A pilótafülkét a vegyszeres tartály mögött, magasra helyezték. Ez az elrendezés jobb kilátást és baleset esetén nagyobb védelmet biztosít a pilótának, mert a vegyszeres tartály nem deformálja a pilótafülkét. A pilóta ülése mögött további egy fő részére alakítottak ki helyet, így a repülőgép áttelepülése esetén a szerelőt is magával tudja vinni.

A PZL-106 “Kruk” futóműve hagyományos, hárompontos, farokkerekes elrendezésű. A dugattyús hajtóművel szerelt változatoknál a csillagmotor a törzs elején, áramvonalas burkolat alatt helyezkedik el. A csillagmotorokhoz négytollú légcsavart alkalmaznak. A légcsavaros gázturbinával ellátott változatokon háromtollú légcsavart rendszeresítettek. Ezek a változatok könnyen megkülönböztethetőek a csillagmotorostól, mivel hosszabbak. A tömegközéppont megtartása miatt a csillagmotornál könnyebb gázturbinát a hosszabban előrenyúló orr-részben kellett beépíteni. A gép tartálya 540 liter üzemanyag befogadására képes.

A “KRUK” ALKALMAZÁSA:

A csillag motoros változatokat Lengyelországon kívül legnagyobb számban a volt Német Demokratikus Köztársaság üzemeltette, ahol 54 db-ot használtak. Magyarországon a MÉM Repülőgépes Szolgálat (RSZ) is vásárolt két PZL–106A változatú repülőgépet 1977-ben, de az üzemeltetés során szerzett kedvezőtlen tapasztalatok miatt azonban az RSZ hamarosan eladta mindkettőt. A típus üzemeltetői közé tartozott még Csehszlovákia, és néhány gép eljutott Argentínába, Egyiptomba, Brazíliába és Spanyolországba is. A gázturbinás PZL–101 BT változat fő üzemeltetője Lengyelország, de néhány példány üzemel Argentínában, Egyiptomban és Brazíliában.

A lengyel állami mezőgazdasági repülőgépes szolgálat a típust külföldi, például egyiptomi és szudáni munkavégzése során használta a PZL–Mielec M–18 Dromader mellett.

PZL-106 “KRUK” VÁLTOZATOK:

– PZL–106 A – az első sorozatgyártású változat PZL–3S csillagmotorral, 1976–1982 között gyártották.
– PZL–106 AR – a PZL–106A reduktoros PZL–3SR csillagmotorral felszerelt változata, először 1978. november 15-én repült.
– PZL–106 AT Turbo Kruk – A PZL–106 A PT6A–34AG légcsavaros gázturbinával ellátott változata, 1981. június 22-én repült először.
– PZL–106 AS – a PZL–106 A AS–62IR csillagmotorral felszerelt változata.
– PZL–106 B – A PZL–106 A modernizált, áttervezett változata PZL–3SR csillagmotorral, első repülésére 1981. május 15-én került sor, 1984–1988 között gyártották.
– PZL–106 BS – A PZL–106 B AS–62IR csillagmotorral ellátott változata, 1982. március 8-án repült először.
– PZL–106 BT Turbo Kruk és PZL–106 BT 601 – a PZL–106 B Walter M601D légcsavaros gázturbinával felszerelt változata, 1985. szeptember 18-án repült először.
– PZL–106 BTU-34 Turbo Kruk – a PZL–106B PT6A–34G légcsavaros gázturbinával ellátott változata, 1998-ban repült először.

FŐBB ADATAI ( PZL-106 A):

Hossz (m): 9,1
Fesztáv (m): 14,80
Magasság (m): 3,30
Szárnyfelület (m²): 28,4
Üres tömeg (kg): 1575
Felszálló tömeg (kg): 3000
Hasznos terhelés (kg): 1435
Motor: PZL–3S
Teljesítmény ( kW/Le): 441/600
Legnagyobb sebesség (km/h): 211
Utazósebesség (km/h): n/a
Átesési sebesség (km/h): 92
Emelkedő képesség (m/s): 4
Szolgálati csúcsmagasság (m): 4000
Hatótávolság (km): 400

Forrás: wikipedia