Az autorotációs siklás és a süllyedés mértéke

A helikopter levegő szerinti sebessége az autorotációs süllyedésre való hatását tekintve talán a legjelentősebb tényező. A süllyedés mértéke nagy a kis repülési sebességeknél; közepes sebességnél csökken a függőleges sebesség, míg a gyorsabb sebességeknél ismét növekszik.

Megjegyzendő, hogy nulla sebességnél a legnagyobb a süllyedés mértéke. A helikopter az „A” pont környékén éri el a minimális süllyedési sebességet, ahol a vízszintes sebesség közepesnek mondható. A grafikon szerint ezután a süllyedési sebesség tovább növekszik és a „B” pontban lesz a leglaposabb siklási szög, ahol az siklópálya szög egyenese tulajdonképpen érintő az autorotációs burkológörbéhez húzva. Ez a legjobb vízszintes sebesség a maximális siklási távolság eléréséhez.

Minden egyes helikopter típusnak egyedileg megállapított sebesség biztosítja a motor/hajtómű nélküli siklás maximális távolságának elérését. Ez a levegőhöz viszonyított sebesség az esetek döntő többségében megegyezik vagy kicsivel felette van a normál utazó sebességnek. A repülési kézikönyvek táblázatai tartalmazzák ezenkívül még a leglassabb süllyedést biztosító sebességet is, mely a lassú utazó sebesség alatt vagy annak közelében van.

A fenti ábrák olyan tipikus diagrammokat mutatnak melyek megrajzolásakor, és az azok alapján megállapítható sebességek, távolságok, siklási paraméterek szabvány nyomásviszonyokra, átlagos időjárási és szél viszonyokra, valamint normál terhelésre értendők. Amikor a helikopter túlzott terheléssel, nagy magasságon vagy erős szélben üzemel, akkor a legjobb teljesítmény eléréséhez a süllyedés végrehajtásakor kicsivel növelni kell a vízszintes sebességet. Kis magasságon és enyhe szélben a legjobb teljesítmény eléréséhez kissé csökkenteni kell a sebességet.

Az alábbi eljárást követve a pilóta a különböző paraméterek alkalmazásával mindég közel azonos siklási szöget tud elérni és megtervezheti a földet érési pontot. Például a legjobb siklószám (max. távolság) az átlagos helikopterek esetében 4 (1 láb süllyedés esetés 4 láb vízszintes repülés). Ideálisan a minimális süllyedési sebességhez lassú utazó sebességérték kapcsolódik 3-as siklószámmal. A sebesség csökkentése vagy növelése a függőleges sebesség gyors növekedését eredményezi.

Az autorotációs grafikont tanulmányozva látható, hogy a stabil autorotációhoz tipikus süllyedési sebesség különböző lehet a repülési sebesség változásának függvényében. Az ilyen típusú grafikonok csak alapinformációkat biztosítanak a precíziós autorotáció végrehajtásához. Normális esetben az autorotáció során elfogadható vízszintes sebesség a különböző helikoptertípusok esetében, függően a pilóta átlagos képzetségétől a lassú utazó sebességérték alatt legyen (a grafikonokon a 2–5 tartomány).

A 2-es és a 3-as terület közepéig terjedő sebességtartományban a levegő szerinti sebességben való kicsi eltérés is nagy változást idéz elő a függőleges sebességben. Ennek ellenére ez a legjobb sebesség a sikláshoz. A helikoptervezető a nyugodt/stabil önforgásos repülés során, finoman – max. 5 csomóval – növelve vagy csökkentve a sebességet ebben a sebességtartományban tudja előre kiszámítani a földet érési pontot. A 2-nél kisebb sebesség jelentősen megnöveli a süllyedés mértékét.

(Folytatjuk!)