KIEGYENSÚLYOZÁS:
A repülés közbeni rezgéseket nagyrészt a forgórészek kiegyensúlyozatlansága okozza. Ezért fontos a faroklégcsavar és a forgószárny megfelelő kiegyensúlyozása. A vibráció befolyásolja a komfort érzetet és a szerkezetet, valamint az alkatrészek tartósságát és megbízhatóságát.

Általánosságban elmondható, hogy a forgószárny kiegyensúlyozatlansága keresztirányú rezgést, míg az egykúponfutás hiányossága a függőleges rezgést okozhatja. Ez jelentősen befolyásolja a komfort érzetet ( 3…10 Hz ), mert ez megegyezik az emberi test rezonancia frekvenciájával. A faroklégcsavar kiegyensúlyozatlansága közepes vagy magas frekvenciájú rezgést okozhat, ami a szerkezet sérülését és az alkatrészek túlzott kopását okozhatja. A nagyfrekvencia a pedálok “zizegését” okozhatja, ami a lábak és a kezek zsibbadásához vezethet. Ezeknek a rezgéseknek a frekvenciája arányos az adott fordulatszámmal, az amplitúdója pedig a kiegyensúlyozatlanság nagyságával.

A méréshez használt eszköz egyszerűen szólva egy elektronikus szűrő, mely csak a forgórész frekvenciáját engedi át és kiszűri a nemkívánatos zavaró rezgéseket. Méri a rezgés amplitúdóját és irányszögét, javaslatot tesz a korrekcióra.

VIBRÁCIÓ:

Az MD-500, egy nagyon kis rezgésszintű helikopter, melynek számos oka van. Például az ötlapátos forgószárny, gázturbinás hajtómű egyszerű meghajtás és erőátviteli rendszerrel. A valaha tervezett helikopterek közül a mai napig, aerodinamikailag ez az egyik “legtisztább” helikopter, melyben egymás mellett foglal helyet a személyzet. Éppen ezért az esetleges vibráció csak normál kopásból, nem megfelelő beállításból vagy helytelen légi üzemeltetésből eredhet.

MEGHATÁROZÁSOK:

A vibráció a rugalmas test, vagy tömeg periodikus mozgása. Ez a mozgás az egyensúlyi helyzetből kiindulva, erő hatására két szemben lévő pont között megy végbe és addig tart amíg az erő a rendszert befolyásolja. A vibráció egyik hasznos paramétere a frekvencia. A frekvencia nem más, mint a rezgések száma adott időegység alatt. A gépen a vibráció összefügg a fordulatszámmal. Mivel a vibráció ciklikus természetű, meg kell határozni a ciklust. Egy ciklus az egyik oldali maximális érték és másik oldali maximális érték között értendő. A frekvencia a ciklusok száma időegység alatt. A frekvenciákat az MD-500 esetében három kategóriára oszthatjuk. Ezek alacsony, közepes és magas frekvencia.

Alacsony frekvenciájú vibráció: percenként 0…500 ciklus.

Közepes frekvenciájú vibráció: percenként 500…2000 ciklus.

Magas frekvenciájú vibráció: percenként több mint 2000 ciklus

A vibráció elfogadhatóságának mérlegelésekor nagyon fontos paraméter a rezgés amplitúdója Az amplitúdó a rezgés nagysága. Tulajdonképpen a vibráció romboló hatása az amplitúdó nagyságával van nagyobb összefüggésben. Minden alkatrésznek van egy alap, vagy saját frekvenciája, melyre különösen érzékeny a megfelelő erőhatás esetén. Ezt az alapfrekvenciát hívhatjuk még első harmonikusnak. Az adott alkatrész szempontjából fontos még az alapfrekvencia égésszámú többszöröse, ezek a felharmonikusok.

( folytatjuk! )

Forrás: Botta András okl. gépészmérnök