VIBRÁCIÓ OKAI:
Azok a tényezők, amelyek hatással vannak a vibrációra és meghatározzák annak jellegét és a dinamikus komponensek frekvenciáját, az alábbiak:
A mérnökök a dinamikus alkatrészek tervezésénél elkerülik a kritikus alapfrekvenciát, hogy elkerüljék a problémákat. Például a meghajtó tengely alapfrekvenciája jóval kisebb vagy nagyobb mint a várható működési fordulatszám Tudva, hogy a tervezésnél elkerülték az alkatrészek saját rezgésszámát, akkor biztosak lehetünk benne, hogy ha abnormális vagy túl nagy vibrációt észlelünk az a dinamikus rendszer egy vagy több alkatrészének rendellenes működésére utal. Ezután meg kell állapítani az abnormális vibráció frekvenciáját ( ciklus/perc ), és össze kell hasonlítani a dinamikus rendszer alkatrészének fordulatszámával ( fordulat/perc ). Az alkatrész fordulatszáma és a vibráció frekvenciája között, egyenes az összefüggés. Amikor megállapítjuk, hogy melyik dinamikus alkatrész okozza a vibrációt, elvégezhetjük a hibafeltárást az alábbiak szerint:
VIBRÁCIÓFORRÁSOK:
A helikopteren gyakorlatilag minden rezeghet, de általában a dinamikus alkatrészek a rezgésforrások. Mind alacsony, közepes vagy magas frekvenciájú rezgés lehetséges.
ALACSONY FREKVENCIÁS REZGÉS: ( 0…500 ciklus/perc )
A forgószárny 103% N2 üzemmódon kb. 485 fordulat/perc fordulaton pörög, ami az alacsony-frekvenciás tartományba esik. Ugyan ilyen sebességgel forognak még: főreduktor kimenőtengely, forgószárny lapátok, és forgószárny lapát dempferek. A forgószárny és alkatrészei kisfrekvenciás függőleges vagy keresztirányú rezgést okozhat. Ez a vibráció általában átadódik a bent ülőkre az ülésen, sárkányszerkezeten keresztül és néha visszacsatolásként a kormányszerveken keresztül Alapvetően a kisfrekvenciás rezgés fordulatonként egy függőleges és egy vízszintes ” ütést ” jelent. Ezt függőleges ugrálásként vagy keresztirányú rázásként lehet érezni. A keresztirányú rezgést általában a dempferek, a forgószárny lapátok kiegyensúlyozatlansága, a függőleges csukló szorulása, vagy a forgószárny agy alkatrészeinek meghibásodása okozhatja. A függőleges ugrálást általában a forgószárny lapátok egykúponfutási problémái, az állásszög csapágyak kopása vagy szorulása okozza.
KÖZEPES FREKVENCIÁJÚ REZGÉS: ( 500…2000 ciklus/perc )
A forgószárny közepes frekvenciájú rezgéseket okozhat, ha fordulatonként kettő vagy több “ütést hoz létre”. A közepes frekvenciájú rezgéseket határozott, de gyors ütésnek lehet érezni a tartomány aljánál és bizsergésnek a tartomány felső végénél.
NAGY FREKVENCIÁJÚ REZGÉS: ( 2000 ciklus/perc felett )
Az MD-500 helikopter dinamikus alkatrészeinek legtöbb rezgése magas frekvenciájú. A magas frekvenciájú rezgés nem okoz érzékelhető “ütéseket”. A pilóta lábán “zizegést” vagy zsibbadást észlelhet. Ezen kívül a műszerek jelölései is elmosódottnak tűnhetnek. A három fő terület, amely nagy frekvenciás rezgéseket okozhat: faroklégcsavar, hajtómű, és az erőátviteli rendszer.
( folytatjuk! )
Forrás: Botta András okl. gépészmérnök
No, mit szólsz hozzá?