A CFM International néven bejegyzett, polgári repülőgépek meghajtására szánt sugárhajtású erőforrások kifejlesztésére és előállítására alapított konzorcium legújabb fejlesztésű erőforrását, a LEAP-X elnevezésű sugárhajtóművet választották a kínai fejlesztők az ázsiai országban kifejlesztésre kerülő utasszállító repülőgép meghajtására.

COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China Ltd.), a C919 fejlesztője több lehetőséget is figyelembe véve végzett felmérést a közeljövőben szóba jöhető erőforrások terén és eredményeik azt mutatták, hogy a LEAP-X számukra a legoptimálisabb megoldás.

Az új, 150 személyes szélestörzsű utasszállító meghajtására 2 darab erőforrás kerülne a szárnyak alá, ám ezek a hajtóművek cseppet sem azt a színvonalat képviselik, mely most Kínában uralkodik hajtóműgyártás címén.
A legkorszerűbb technológiákat egybesűrítő LEAP-X a CFM International legújabb fejlesztése, amely, ha beválik és széleskörűen alkalmazásra kerül, akkor jelentős mértékben belenyúlhat a polgári légiközlekedés mai képébe. (Ebben leginkább riválisai, a Pratt&Whitney GTF (Geared TurboFan), illetve a General Electric Open Rotor koncepciója akadályozhatja meg.)

A kínai légiközlekedés jelentéktelennek semmiképpen sem nevezhető átalakulás, újjászületés előtt áll, az utasforgalom exponenciális növekedése miatt beszerezendő légiflotta mellett kiöregedett gépek cseréje miatt is hatalmas piac, melyet mind a Boeing, mind az Airbus törekszik minél jobban kihasználni. Ebben a szegmensben próbál minél nagyobbat kiharapni új típusa segítségével a COMAC.

A kisebb regionális gépeket gyártó cégek, mint az EMBRAER, a Bombardier, a Mitsubishi, a Szuhoj és az Antonov cégek is nagy lehetőséget látnak a kínai piacon. Ám itt is próbálja megvetni lábát a kínai konzorcium az ARJ21 Xiangfeng (Tűzmadár) elnevezésű típusával, melynek szintén nyugati erőforrás biztosítja a szükséges tolóerőt.

A cikkért köszönet a HTKA Lapcsoportnak!