Az SW-4 könnyű, többcélú helikopter

FEJLESZTÉSE:

Az 1980-as évek elején a lengyel PZL gyár hozzákezdett, egy 5 üléses, könnyű, többcélú helikopter kifejlesztéséhez. A tervezési munkálatok még 1981-ben kezdődtek. A fejlesztők célja, egy 4-5 személyes, univerzális felhasználású forgószárnyas megalkotása volt.

A tesztpéldányba, egy Izotov GTD-350 típusú gázturbinát építettek, 400 Le teljesítménnyel. A legfontosabb követelmény az új helikopterrel szemben, a 240 km/órát meghaladó végsebesség és 900 km-es hatótávolság elérése volt.

A ” vasfüggöny ” leomlása után, a helikopter terveit módosították, és a relatív nagy-tömegű, illetve fogyasztású GTD-350 helyett, az ALLISON-250 gázturbinával folytatták tovább a repülési kísérleteket Azért esett az ALLISON hajtóműre a választás, mert a nyugati helikopteripar már széleskörűen használta megbízhatósága, kedvező tömeg és fogyasztási paraméterei alapján. Természetesen a gép eladhatóságának esélyeit is növelte az új hajtómű. A változtatások nem csupán a meghajtást biztosító gázturbinát érintették. Egyebek mellett áramvonalasabbá tették a helikopter törzsét és áttervezték a gép farokrészét, ami érintette a két lapátos faroklégcsavart is.

Az első, még nem repülőképes tesztpéldány “gurulópróbájára” 1994-ben került sor. A második, már repülésre szánt prototípus, 1996-ban készült el, és még ez év október 26.-án emelkedett először a levegőbe.

A PZL cégnek szándékában állt az SW-4 helikopterrel a nemzetközi piac felé nyitni, és ennek érdekében minden hatósági bizonyítványt és engedélyt megszerezni a típusnak. A gyártónak 1999-re sikerült beszerezni a hőn áhított nemzetközi licenceket Közben újratervezték a forgószárnyagyat, megnövelték a vízszintes vezérsík felületét és tökéletesítették a helikopter hidraulika rendszerét. Miután az ALLISON hajtóműves típus megkapta szükséges hatósági engedélyeket, a gyár hozzálátott a PRATT AND WHITNEY CANADA PW-200 típusú gázturbinával szerelt változat megtervezéséhez. Sőt, készültek tervek az SW-4 helikopter két hajtóművel épített modifikációjára is.

A PZL cég nagy reményeket fűz a típushoz. Az alap felszereltségű változaton kívül, szinte bármilyen konfigurációban szállítja a helikoptert, ezzel is alkalmazkodva a nemzetközi piac és a megrendelő igényeihez. Nagy a konkurencia harc! Hisz ebben a kategóriában olyan versenyzők vannak mint, például: Bell, Robinson, Boeing ( MD ), Eurocopter, Mil helikopter-gyártók.

FŐBB MŰSZAKI ADATAI:

  • Hajtómű típusa: 1 db. ALLISON 250-C20R/2, vagy 1 db. PRATT AND WHITNEY CANADA PW-200 ( 615 Le ) gázturbina
  • Maximális teljesítmény: 450 Le ( ALLISON )
  • Névleges teljesítmény: 380 Le ( ALLISON )
  • Maximális sebesség: 260 km/h
  • Utazó sebesség: 200 km/h
  • Emelkedő képesség: 618 m/perc
  • Szolgálati csúcsmagasság: 5200 m
  • Maximális hatótáv: 790 km, vagy 5 óra 08 perc folyamatos repülés.
  • Üres tömeg: 1050 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 1800 kg
  • A három lapátos forgószárny átmérője: 9.00 m
  • Forgószárny súrolt felülete: 63.6 négyzetméter
  • Helikopter magassága: 3.05 m

Forrás: Wikipedia