Szomorú napok ezek a repülés történetében, mivel egy héten belül egy újabb utasszállító repülőgépet ért szerencsétlenség. A kirgiz Itek Air légitársaság színeiben repülő Boeing 737-es, 2008 augusztus 24.-én zuhant le Kirgizia fővárosa Biskek mellett, közel 100 embert magával rántva a halálba. Ugyan korai lenne még a baleset okait találgatni, ezért inkább tekintsük át a 737-es változatait.

null

Azt hiszem, hogy a Boeing 737-es a világ egyik legismertebb repülőgépe, mivel szinte nincs olyan ember aki ne látott volna már egyet, ha nem máshol, akkor a televízióban. S miért is gondolom ezt? Csupán az adatokból, amit a gép gyártója hozott nyilvánosságra.
Ugyanis szerintük az 1968-as rendszerbeállítás óta több mint 12 milliárd embert repítettek uticéljuk felé a mintegy 541 légitársaság szolgálataiban álló 737-esek, eközben 120 milliárd kilométert megtéve s közel 300 millió órát töltve a levegőben. További sokkoló adat, hogy minden egyes pillanatban 1250 darab 737-es van valahol a légtérben, s ebből öt perc alatt legalább 65 darab gép szál fel vagy szál le a világ különböző repülőterein.

null
737-100 prototípus

A gépcsalád története még 1967-ra nyúlik vissza, amikor is az első példány az “Original” szériás 737-100 a levegőbe emelkedett. Rá egy évre már rendszerbe is állította a Lufthansa, aki még 1965-ben aláírt egy 22 gépes szerződést az amerikai repülőgépgyártóval. A 737-100-as szériából összesen 30 darab készült, természetesen ma már egyet sem üzemeltetnek a légitársaságok belőle.

null
737-200

Mint ahogy az lenni szokott, igen rövid idő alatt felmerült egy több utas befogadására képes modifikáció ötlete, s így született meg a 737-200-as modell, mintegy száz férőhellyel a gyomrában. Sajnos azonban a 737-es időzítése nem esett a legjobb időpontra, mivel a 60-as évek második felében a konkurens McDonnell Douglas cég terméke a DC-9-es uralta a piacot.

null
737-400

Ám a 737-esek ideje csak ezután jött el. A 795 kilométer/órás utazósebességre képes és 128 utas befogadására alkalmas 737-300-as 1984-ben lépett színre. Őt követte a 737-400-as 1988-ban. Ez a változat már 159 utas szállítására volt alkalmas, s elsősorban charter járatokat is üzemeltető légitársaságoknak ajánlották. A 737 “Classic” szériát pedig az 1990-ben piacra lépő 737-500 zárta, s megnyitotta az utat a “Next Generation” modellek számára.

null
737-600 pilótafülkéje

Az 1998-ban megjelenő 737-600 közvetlen leszármazottja az 500-asnak, legnagyobb utazósebessége 850 kilométer/óra, utasférőhelyeinek száma 102. A 737-300 utódjaként jegyzett 119 üléses 737-700 szintén 1998-ban került forgalomba. Ennek a gépnek a hosszú távú utakra felkészített változata a 737-700ER 2006-ban állt szolgálatba s egyszerre mintegy 10 ezer 205 kilométeres út megtételére és 126 utas szállítására vált alkalmassá.

null
737-700

Az 1997-ben elsőként a Hapag-Lloyd által rendszerbe állított 737-800-as volt a leghosszabb 737-es a 900-as széria megjelenéséig. Ebbe a gépbe összesen 189 főt tudtak a tervezőmérnökök begyömöszölni.
A 737-900 pedig egy tervezői kakukktojásnak bizonyult. Eredetileg 215 utas szállítására tervezték, ám problémák merültek fel a vészkijáratok számával kapcsolatban, s így végül 189 utasra kapott engedélyt a 2001-ben piacra lépő szerkezet. Végül a 215 férőhelyes licenszet 2007-ben a 737-900 alaposan áttervezett változata a 737-900ER kapta meg.

null
737-900

A 737-es gépekre a 40 éves pályafutásuk alatt közel 6200 megrendelés érkezett, amiből már több mint 5000 átadásra is került. Ezekből jelenleg 4000-nél is több teljesít szolgálatot szinte a világ minden pontján.