A kínai gyártású MiG-21-nek, a J-7 típuscsalád harmadik generációja a J-7E, már mind avionikájában, mind aerodinamikailag egy jelentősen feljavított vadászgép lett. Ezen modifikáció fejlesztését még 1987 októberében kezdték meg, hogy alig három évvel később, 1990 májusában végrehajtsa első felszállását. 1992 júliusáig lerepülték vele az előírt berepülési programot.

A fejlesztések eredményeként a J-7E új erősebb hajtóművet és kettős, tört deltaszárnyat kapott, melynek hatására jelentősen javultak a gép repülési tulajdonságai. A típus export változata F-7MG elnevezéssel lépett a nemzetközi fegyver piacra. A Chengdu repülőgépgyár intenzív reklámkampányának köszönhetően a pakisztáni légierő a már meglévő korábbi generációs változatai mellé vásárolt még 57 darabot az F-7MG típusból.

A “Guizhou Aviation Industry Corporation” (GAIC) a Chengdu repülőgépgyártótól megkapott J-7-es együléses vadászgép dokumentációját felhasználva elkészítették az alaptípus kétüléses oktató változatát, JJ-7-es típusjelzéssel. A JJ-7 szűzfelszállását 1985. július 5-én hajtotta végre. A kétüléses MiG-21U-ra hasonlító JJ-7, jobbra nyíló kettős kabintetőt kapott. A Chengdu WP-7B jelzésű gázturbinával ellátott JJ-7, az oktatási feladatkörén túl, korlátozott mértékű csapásmérésre is képes, a törzs alá szerelt kétcsövű 23 mm-es gépágyúkonténerével, illetve a szárnyak alá függesztett fegyverzetével.

A JJ-7-est 1987-ben állította hadrendbe a Kínai Népköztársaság Légiereje. Ezt a kétüléses típust, GEC által szállított avionikával, már FT-7 névvel lehetett megvásárolni a nemzetközi fegyverpiacon. A szinte már “törzsvásárlónak” számító Pakisztán az elsők között szerezte be az FT-7P, 15 példányát. A megrendelők között volt még Banglades légiereje, hogy felszerelje két F-7-es repülőszázadát a típussal. A J-7-es és változatait 2008-ig állították elő sorozatban. A gyártás befejezéséig, az évek során, mintegy 2500 példány hagyta el a kínai repülőgépgyárak szerelőcsarnokait.

A J-7 FŐBB ADATAI:

hossz: 14.885 m (48 ft 10 in)

fesztáv: 8.32 m (27 ft 4 in)

magasság: 4.10 m (13 ft 5 in)

szárny felület: 23 m² (247.5 ft²)

üres tömeg: 5,292 kg (11,667 lb)

üzemkész tömeg: 7,540 kg (16,620 lb)

maximális felszálló súly: 9,100 kg (20,000 lb)

hajtómű: 1 darab Liyang Wopen-13F (R-13-300) utánégetős gázturbina

maximális sebesség: Mach 2.0 (2120 km/h)

hatósugár: 850 km (528 miles)

átrepülési távolság: 2,230 km (1,380 miles)

szolgálai csúcsmagasság: 18,800 m (61,700 ft)

emelkedési képesség: 11,700 m/min (38,400 ft/min)

VÉGE!

Forrás: Walter G. Scott: MiG vadászrepülők története
vagabund kiadó