A Kawanishi N1K2-J Shiden ( Ibolyakék villám ) vadászbombázó, és vadászrepülőgép

A Shiden vadászgépek tervezése még 1942 novemberében kezdődőt, alapjául az N1K1 ” Rex ” úszótalpas repülőgép szolgált. Bár az elődtípus is kiemelkedő teljesítményt nyújtott a maga nemében, mégis inkább a szárazföldi bázisokon üzemben tartható repülőgép mellett döntöttek. A fejlesztéseknek köszönhetően talán az egyik legjobb vadászgépe lett Japánnak, a háború második felében.

A tervezés megkezdését követő évben, 1943 júliusának végére már négy prototípus is készen állt a tesztrepülések megkezdésére. Mivel biztos alapokról kezdték a tervezést, nem húzódott el a berepülési időszak. Még ez év végén elkezdték a sorozatgyártást N1K1-J típusjelzéssel. 1944 elejétől a császári Japán az összes fontosabb csendes-óceáni hadszíntéren bevetette. Az amerikaiak ” George-11 ” néven emlegették.

Az 1007 darabos sorozatgyártásra a Kawanishi repülőgépgyártó, szövetségre lépett a Himeji céggel, hogy a típust háromféle verzióban készítse.

Az N1K1-J változat 2 db. 7,7 mm-es a törzsbe épített géppuskákat, valamint a szárnyakba és a szárnyak alá két-két 20 mm-es gépágyút kapott.

Az N1K1-JA változatnál már elhagyták a feleslegesnek ítélt 2 db géppuskát.

Az N1K1-JB változatba szintén 4 db 20 mm-es gépágyút szereltek, de mindet a szárnyakba építve.

A későbbi gyártású gépekre bombazár került és lehetővé tették, rakéták indítását is. Gyártás közben a Kawanishi gyár az alapkonstrukciót tökéletesítette és egyszerűsítette. Ennek eredménye az N1K2-J Shiden-KAI ” George-21 ” lett, mely kitűnő manőverező- és emelkedőképességgel rendelkezett. A Shiden-KAI építésekor, a kiindulási alapot szolgáló N1K1-J repülőgép szerkezeti egységeinek mintegy kétharmadát vették csak át, ezért az új konstrukció több mint 235 kg-mal karcsúbb lett és a külsőségekben is megváltozott. A változtatások érintették a szárnyak elhelyezését ( középből alsószárnyas ), a géptörzset megnyújtották és aerodinamikailag formált alakot kapott, a kormánylapokat áttervezték. Ebből a változatból, Japán iparának bombázása ellenére, összesen 428 db. készülhetett. A már legyártott együléses harci-repülőgépek mellé sikerült készíteni néhány kétüléses, gyakorló változatot is.

Műszaki adatai ( N1K2-J ):

  • Hajtómű: 1 db. 1991 Le teljesítményű Nakajima-Homare 21 csillagmotor
  • Fesztávolság: 12,00 m
  • Hossz: 9,35 m
  • Magasság: 3,96 m
  • Szerkezeti tömeg: 2660 kg
  • Felszállótömeg: 4100 kg
  • Személyzet: 1 fő
  • Legnagyobb sebesség ( 5600 méteres magasságon ): 590 km/h
  • Szolgálati csúcsmagasság: 10 780 m
  • Hatótávolság: 1710 km
  • Fegyverzet: 4 db. 20 mm-es gépágyú valamint két 250 kg-os bomba