A Mi–28A bevethetőségi korlátainak kiküszöbölésére 1995-re a gyár megépítette a Mi–28N (N – “Nocsnoj”, éjszakai) változatot, amelynek jellegzetessége a forgószárnyagy fölötti kupolában elhelyezett rádiólokációs berendezés /csak úgy, mint az amerikai AH-64 Longbow Apache-nál/. A gép megkapta a továbbfejlesztett, TV-kamerával és hőképalkotó berendezéssel (FLIR) is ellátott “Tor” célzóberendezést/. Ez a prototípus 1996. november 14-én emelkedett először levegőbe. Financiális problémák miatt azonban a Mi–28N-programját is fel kellett függeszteni.
A katonai stratégiák megváltozásának és a fellendülő orosz gazdaságnak köszönhetően, a 2000-es évek elejétől a Mi–28 helikopter fejlesztési programja, új lendületet kapott. A páncélosok tömeges bevetésével már nem számoló új háborús elméletek a harckocsi-vadász helikopter koncepcióját már nem tartották szükségesnek. Így a kifejezetten páncél-vadász feladatkörre tervezett Ka–50 helyett ismét előtérbe került az általános rendeltetésű, a földi harctámogató feladatkörre jobban megfelelő Mi–28-as. A Mil-helikopter mellett szólt az alacsonyabb beszerzési ár, valamint az is, hogy a Ka–50-es továbbfejlesztett, minden időben bevethető, kétüléses változatának, a Ka–52-nek a tömegnövekedés miatt csökkentek teljesítmény mutatói. 2003-ban az orosz haderő vezetése a Ka–50 és a Ka–52 mellett, a Mi–28N beszerzéséről is döntött. Ennek eredményeként, 2004-ben újraindulhatott a helikopter gyártása. Hamarosan elkészült a második példány is, amely már egy módosított és áttervezett forgószárnyat kapott. 2015-ig kb. 350 db Mi–28 hadrendbe állítását tervezik, melyből 50 példányt még 2010-ig szolgálatba állítanának.
A Rosztvertol cég export célokra alakította ki a típus két modifikációját. A Mi–28NE-t és Mi–28D csökkentett harcértékű nappali változatot, mely a Mi–28N-en alapul, de nem rendelkezik radarral és infravörös hőképalkotóval (FLIR). 2008-ban kísérletek indultak a nagyobb teljesítményű “Klimov VK–2500” gázturbinás hajtóművekkel szerelt Mi–28N helikopterrel.
A MIl MI-28 HELIKOPTER VÁLTOZATAI:
A MI-28A FŐBB ADATAI:
Forrás: wikipedia
No, mit szólsz hozzá?