Az Aérospatiale Alouette II. egy könnyű általános célokra tervezett francia helikopter. Európában ez volt az első sorozatban gyártott helikopter, amelybe már az erősebb és gazdaságosabban üzemeltethető gázturbinás hajtóművet alkalmaztak a gép meghajtására a hagyományos dugattyús motoros erőforrás helyett.

A típust elsősorban katonai feladatokra tervezték, úgy mint megfigyelés, légi-fényképezés, kiképzés, kutató-mentő (S.a.R.) és futár feladatok ellátása. Ezen kívül lehetőség volt a gépet felszerelni páncéltörő rakétákkal és ön-vezérelt torpedókkal is. A helikopter polgári változatban szintén sokoldalúan, például mentési célokra (két külső hordággyal felszerelve), mezőgazdasági permetezésre és légi-daruként is (500 kg-os külső teheremelési kapacitással) alkalmazták.

AZ ALOUETTE FORGÓSZÁRNYAS FEJLESZTÉSE:

Az Alouette (pacsirta) elnevezést kapott általános célú helikoptert a háromüléses SE 3120 jelzésű forgószárnyasból fejlesztették ki, amely 1952. július 31-én emelkedett először a levegőbe. A Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Sud-Est (SNCASE) által gyártott gép hajtóműve a 149 kW (200 LE) teljesítményű Salmson 9NH dugattyús csillagmotor volt. Ezt a típust elsődlegesen mezőgazdasági munkákra szánták. A helikopter teljes áttervezése után 269 kW (360 LE) teljesítményű Turboméca Artouste I. gázturbinával készült el az SE 3130 Alouette II, amely először 1955. március 12-én emelkedett el a földtől.

Az 1956. május 2-án kiadott franciaországi légialkalmassági bizonyítvány szabaddá tette az utat a helikopter sorozatgyártása előtt. A gép típusjelzését ekkor SE 313B-re változtatták, közvetlenül azután, hogy az SNCASE beolvadt a Sud-Aviationba (amely azután 1970-ben lett az Aérospatiale része). A sorozatgyártású gépekbe az Artouste IIC6 jelzésű gázturbinás hajtóművet építettek.

Az alap kivitelű gép továbbfejlesztett változata lett az SE 3140, amelybe már a 298 kW (400 LE) teljesítményű Turboméca Turmo II. gázturbinát építették be, de ez már nem került sorozatgyártásra. Ezután az Astazou IIA hajtóművel szerelt SA 3180 készült el, és Alouette II. Astazou típusjelzéssel 1964 februárjában kapta meg a légialkalmassági bizonyítványt. A sorozatban gyártott, SA 318C típusjelzést viselő modell 1965-ben került a piacra.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia