AZ A-90 ORLJONOK SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE:

Az ekranoplán kialakítása csónaktestű, gyakorlatilag egy repülőcsónak is lehetne, viszont szárnyfesztávolsága meglehetősen kicsi, a teljes hossz felénél némileg nagyobb. Alsószárnyas, a belépőéle 75°-os, a kilépőéle 90°-os szöget zár be a hossztengellyel.

Az orrban kétoldalt egy-egy kétáramú gázturbinás sugárhajtóművet helyeztek el, amelyek szívónyílásai a kabin előtt, gázelvezetői pedig a kabin mögött ás alatt lettek kialakítva úgy, hogy a kiáramló forró égésgázok a szárnyak alatti felületre irányuljanak, beszorulva azok alá, ily módon is felhajtóerőt hozva létre. A gázturbinák 13–15°-os szögben kerültek beépítésre a vízszinteshez képest (a 13° valószínűbb). A függőleges vezérsík tetején került elhelyezésre a vízszintes vezérsík „T-elrendezésben”, melynek belépőéle 45°-os, kilépőéle pedig 60°-os szöget zár be a hossztengellyel. A vezérsík–farok csomópontba építették be a Kuznyecov NK–12 típusú kétkoszorús légcsavaros gázturbinát, amely a gép előrehaladásához szükséges vonóerőt nagy részben szolgáltatta. A függőleges vezérsík belépőéle 40°-os, kilépőéle pedig 48°-os szöget zár be a vízszintes hossztengellyel.

A törzsszerkezet anyaga acélötvözet, keresztfőtartók és hosszmerevítők térbeli rendszere fémlemez borítással. Az alsó, vízzel érintkező rész korrózióvédelmét egyrészt elektrokémiai eljárásokkal oldották meg, másrészt a vízvonal alatti részt olyan speciális festékréteggel vonták be, amely megakadályozta, hogy a vízből élőlények telepedjenek meg a felületén.

A többnézeti rajzok és fotók alapján a repülőgép behúzható tandem futóművel rendelkezett, melyek a törzs alján kerültek kialakításra, illetve a törővégi úszókban elhelyezett behúzható kerekek stabilizálták a szárazföldön való mozgást. A csónakgerincben a törzs mögött két dupla-kerekű futószár, míg a szárny alatti részen pedig négy ugyanilyen futószár kapott helyet. Mind a hat darab behúzható, független felfüggesztésű. Ezzel a futóművel, esetleg sítalpakkal kiegészítve, a gép bármilyen felületre képes volt leszállni (víz, hó, jég, beton). A gép rossz látási viszonyok közötti biztonságos leszállását a pilótafülke előtt az oldalakon elhelyezett, behúzható leszállóreflektorok segíthették.

A gép törzsből kihajtható indítóhajtóművel és segédhajtóművel (TL–BL, ТЛ-бЛ) is rendelkezik. Megemlítendő, hogy a mellső gázturbinák gázsugarait két irányban kis mértékben eltéríthették: lefelé a szárny alá, ha a felszálláshoz szükséges párnahatást kell létrehozni, illetve a szárny felső felületére, ha az utazósebességet kellett elérni és azt tartani. A kétkoszorús légcsavar átmérője 6 méter. Üzemanyagtartályok jelentős része a szárnytőben és a szárnyban kaptak helyet. Az A-90-es fel van szerelve egy nagy felbontóképességű rádiólokátorral az orrban, illetve egy árbocra szerelt felderítőlokátorral a gépágyútorony mögött, a repülésbiztonsághoz szükséges navigációs fényekkel, valamint a hajózáshoz szükséges navigációs berendezésekkel és horgonyokkal is (a horgonynyílások fedettek), továbbá rendelkezett még fedélzeti mentőberendezésekkel és gumicsónakokkal a személyzet evakuálására.

A tehertér hossza 28 méter, szélessége 3,4 méter és magassága 4,5 méter (428,4 m³). A törzsben kialakított tehertér rakodása az orr-rész jobb oldalra való kinyitásával lett lehetséges, körülbelül 150 katonát, vagy ezzel egyenértékű rakománytömeget volt képes szállítani. A pilótafülkében, illetve a nyitható orrszekcióban hat fő számára építettek ki helyet: pilóta, másodpilóta, fedélzeti mérnök, navigátor, rádiós és a tüzér. Teherszállítás esetén a tehertérben még két fő utazott, ezek feladata volt a rakomány felügyelete.


Vészelhagyás esetére mindkét oldalon ajtót alakítottak ki a szárnytetőre, illetve a pilótafülkét is tetőajtókon keresztül lehetett elhagyni. A szárny hátsó részén (kilépőélén) csűrőlapokat és fékszárnyakat egyaránt szereltek, a kilépőél felülete összesen öt részből áll. A csűrőlap -10° és +42° között téríthető ki, a fékszárny -70°-ig. A vízszintes vezérsík „T-elrendezésű” a jobb hatásfok érdekében, rajta a kormányfelületek négy részre vannak osztva. A függőleges vezérsík oldalkormánylapja is osztott, két részből áll.

A pilótafülke mögött egy forgatható önvédelmi, légvédelmi gépágyúállás lett kialakítva (valószínűleg 2-4 db 23 mm-es gépágyú), illetve a személyzet egyéni kézifegyverei.

AZ A-90 FŐBB ADATAI:

Személyzet: 6 fő
Szállítható személyek száma: 150 fő
Hossz: 58.1 m (190 ft 7 in)
Szárny fesztáv: 31.5 m (103 ft 4 in)
Magasság: 16.3 m (53 ft 5 in)
Szárny: 304y felület m² (3,272 ft²)
Maximális felszálló tömeg: 140,000 kg (308,647 lb)
Hajtómű:
2 × Kuznyecov NK-8-4K sugárhajtómű, 103 kN tolóerővel
1 × Kuznyecov NK-12MK légcsavaros gázturbina, 152 kN vonóerővel
Utazó sebesség: 400 km/h (248.5 mph)
Hatótáv: 1,500 km (932 mi)
Szolgálati csúcsmagasság: 3,000 m (9,842 ft)

VÉGE!

Forrás: wikipedia