A Mil Mi-1 helikopter története: ( NATO kódja: ” Hare ” )
A volt szovjetunióban az 1930-as évek végére komoly eredményeket értek el a függőlegesen fel- és leszálló repülőszerkezetek fejlesztése terén. 1947-ben a CAGI ( Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet ), azt a megtisztelő feladatot kapta, hogy tervezzenek egy olyan helikoptert, mely képes 2-3 személy szállítását megoldani. Akkoriban Mihail Leontyevics Mil ( 1909-1970 ) repülőmérnök volt az intézet, tervező-kísérleti irodájának vezetője. M. L. Mil-nek a feladat megoldásához három kecsegtető terv is a segítségére állt:
1948-ban, az iroda áthelyezése miatt, M. L. Mil már Tusinóban folytatta tervező, alkotó munkáját. A GM-1 nevű helikopterének prototípusa 1948. őszén készült el a kijevi repülőgépgyárban. A megépített három különböző helikoptertípus közül a GM-1 látszott sorozatgyártásra a legalkalmasabbnak, ezért ebből még két példányt építettek. Az első helikoptert Tusinóba szállították és megkezdték vele a tesztrepüléseket még ez év októberében. A GM-1 tesztpéldány berepülőpilótája M. K. Bajkalov, számos felszállással, 15 órát töltött a levegőben. Az utolsó repülésnél 5200 méteres magasságban a helikopter rendszereiben megdermedt a kenőagyag. A fordulatszám drasztikusan leesett és a gép függőleges-tengely körüli forgásba kezdett ( bepörgött ). Bajkalov próbálta stabilizálni, kontrollálni a helikopter mozgását, de sajnos ez nem sikerült neki, ezért a már irányíthatatlan szerkezet elhagyására kényszerült Az első GM-1 helikopter prototípusa így, megsemmisült.
A GM-1 második tesztpéldányán a balesetből tanulva, módosításokat eszközöltek Ezt a helikoptert már M. L. Gallaj repülte, a sérült és lábadozó Bajkalov helyett. 1949-ben a GM-1 prototípusa az állami minősítő bizottság szeme láttára, leszállás közben a földet érés előtti utolsó pillanatokban a helikopter hirtelen fordulóba kezdett és a földhöz vágódott. A katasztrófát követő vizsgálat feltárta, hogy a súlyos “rep. eseményt”, a faroklégcsavar meghibásodása idézte elő. Ezt hegesztési hiba miatti túlmelegedés okozta, ami fáradásos töréshez vezetett.
A 3. számú tesztpéldányon, a korábbi repülések tapasztalatai alapján, már elvégezték a szükséges módosításokat. A gép berepülését V. V. Vinnyickij tesztpilóta hajtotta végre. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a helikopter teljesítmény adatai kedvezően változtak. Ezért a gépet átadták a katonai tudományos kutatóintézetnek. A további berepülések és vizsgálatok adatai alapján, korlátozták a repülési sebességet és csúcsmagasságot. 1950-ben, miután az állami minősítő bizottság elvárásainak is már megfelelt, hozzákezdtek a sorozatgyártás megszervezéséhez. A szériagyártásra érett helikopter hivatalos típusjele, a Mi-1 lett. ( Folytatjuk! )
Forrás: Kenyeres Dénes: Könnyűhelikopterek ( Mi-1M, Ka-26 ) története a magyar haderőben 1961-1990
5 hozzászólás "Elfeledett típusok: A Mil Mi-1 Helikopter története 1. rész"
Forgószárnyas tiszteletem!
Nagyon tetszik az oldal!
Az lenne a kérdésem, hogy a MI-1-ről nincs-e véletlen motor, reduktor, sárkány, vagy bármilyen formulárod?
Van Börgöndön 2db Mi-1-es amiből 1-et kéne csinálni, de semmilyen dokumentációnk nincsen hozzá! 🙁
Motort szeretnénk kiépíteni, rendbe tenni, és indítani, de még hiányzik 1 mágnese és a motor olaj szivattyúja is.
A teljes műszerfal hiányzik, és barbár módon csípőfogóval bontották ki az összes elektronikáját!
Szóval van gondom nem mondom.
Mivel én nem üzemeltettem ezt a típust, Csak a Ka-26-ot és Mi-2-t így sajnos technológia nélkül nehéz neki állni.
Tudnál-e valamit segíteni ebben nekem.
Esetleg valami ötlet, hogy kitől, hol lehetne dokumentációhoz hozzá jutni.
Üdv: kamovos
Szia Kamovos!
Nos, igen dícséretes, hogy nekiálltatok egy ilyen komoly feladatnak!:)
Művész Úrnak és Stripenak köszönhetően valahol található Mi-1-es anyag. Előbányászom,és mailban szkennelve eljuttatom Hozzátok!
Üdv,
figusz
Tiszteletem!
A Kossuth Lajos szki. tanára vagyok.
Az oktatóbázisunkon van egy mi-1 es helikopter de dokumentációnk nincsen hozzá, így ha lenne olyan kedves és elküldené a fent említett dokumnetációt, azt igen szívesen vennénk.
üdvözlettel: Szabó Gábor oktató
Tisztelt Szabó Gábor úr!
Türelmét kérjük, kérését igyekszünk minél hamarabb teljesíteni. Viszont kérnénk elérhetőséget, ahová majd átküldhetjük a kért dokumentumot.
Üdvözlettel, Stripe!
Köszönöm megtisztelő válaszát,
No, mit szólsz hozzá?