ALKALMAZÁSA:

Az igaz ugyan, hogy nagyobb teljesítményű és jobb vadászrepülőgép volt, mint a PZL P.11, mégsem állította hadrendbe a Lengyel Légierő, mely inkább a korszerűbb, alsószárnyas PZL.50 Jastrząb vadászrepülőgépre várt. Mire kiderült és világossá vált, hogy a készülődő német invázióig a PZL.50 nem készül el, a lengyel légierő már a P.11 és P.24 típusok gyártását szorgalmazta volna. Lengyelország megszállásáig azonban egyetlen P.24 sem került a légierő csapataihoz.

A PZL P.24-est legnagyobb mennyiségben repülőalakulatainál Törökország és Románia rendszeresítette. Románia, amely emellett a P.11F-t is gyártotta már licenc alapján, légiereje számára hat darab P.24E változatot vásárolt, majd az IAR licenc alapján további 44 példányt gyártott le 1937–1939 között. Az elkészült részegységek közül többet, (pl. a törzs hátsó részét) a román tervezésű IAR 80 vadászrepülőgépeknél használtak fel.

Törökország légierője 14 db P.24A-t és 26 db P.24C-t rendelt, ezeket 1937-ig adták át a megrendelőnek. A már megrendelt és átvett repülőgépeken felül, további 20 példányt gyártottak licenc alapján az A és C változatokból Törökországban, a TKF Kayseri üzemben, majd később még 30 db-t, de ezek egy részét már G változatúként fejezték be. A török gépeket az 1940-es évek végéig használták gyakorló feladatkörben. Egyes példányaiban később a motort “Pratt & Whitney Wasp” típusúra cserélték le. A P.24 vadászrepülőgép máig fennmaradt egyetlen példánya, egy török használatú G-változatú gép, amely ma Törökországban, az Isztambul melletti Yesilköyben található repülőmúzeumban látható.

Bulgária 1937–1938 között 14 darab PZL P.24B változatú vadászgépet vásárolt. Később további még 26 példányt rendelt a típusból, melyek közül 1939 júliusáig 22 darabot adtak át a Bolgár Légierőnek. Az átadásra már nem került maradék négy gép elkészült ugyan, de a légcsavar nélküli gépek a Varsó Okęcie városrészében lévő gyárban, egy német bombatámadás során 1939 szeptemberében elpusztultak

Görögország 1937-ben vásárolt öt példányt a P.24A változatú repülőgépből, majd 1938-ban további 25 db-t a P.24F, és 6 db-t a P.24G változatból. A Görögország elleni 1940-es olasz támadás idején a P.24 képezte a görög vadászrepülő-erők gerincét, a típust a görög–olasz háború folyamán végig bevetették.

Etiópia megvásárolta a gép harmadik prototípusát, a Super P.24bis gépet, amelyet 1936-ban a második abesszin–olasz háborúban alkalmaztak.

A PZL P.24 SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

A repülőgép teljesen fémépítésű. Szárnyelrendezése a Puławski-konstrukciókra jellemző felső elhelyezésű, tört sirályszárnyas kialakítás. A gép törzsének hátsó része félhéjszerkezetű, középső része pedig acélból készült rácsszerkezet. A pilótafülkéje zárt. A repülőgép futóműve hagyományosan, hárompontos. A merev főfutók a későbbi sorozatoknál áramvonalas burkolatot kaptak. Fegyverzetét a harmadik prototípusnál a törzs két oldalán (gépágyúk) és a szárnyakba (géppuskák) építették be. A szériagyártású változatoknál a géppuskákat a szárnyakba, a gépágyúkat a szárnyak alá szerelték a gépekbe.

TÍPUSVÁLTOZATAI:

P.24A – Törökország és Görögország által használt változat, 2 db 20 mm-es Oerlikon FF gépágyúval és 2 db 7,92 mm-es Colt-Browning MG40 géppuskával felszerelve, bombafegyverzete 4 db 12,5 kg-os légibomba.
P.24B – Bulgária számára gyártott változat 4 db 7,92 mm-es Browning géppuskával, felszerelhető 4 db 12,5 kg-os légibombával.
P.24C – Törökország által használt, részben ott is gyártott változat, csöves tűzfegyverzete megegyezik a B változatéval, de két 50 kg-os légibombával szerelhető fel.
P.24E – Románia számára kialakított változat, gyártása Romániában is folyt, fegyverzete megegyezik az A változatéval.
P.24F – Görögország részére gyártott változatok, fegyverzete 4 db 7,92 mm-es Colt-Browning MG40 géppuska, 4 db 12,5 kg-os, vagy 2 db 50 kg-os légibomba.
P.24G – Görögország számára gyártott változat, fegyverzete 2 db 20 mm-es Oerlinkon FF gépágyú és 2 db 7,92 mm-es Browning MG40 géppuska, valamint 4 db 12,5 kg-os, vagy 2 db 50 kg-os légibomba. A Törökországban gyártott gépek egy részét is G-változatúként fejezték be.

A PZL P.24/I,II. FŐBB ADATAI:

üres tömege: 1230 kg

maximális felszálló tömege: 1680 kg

üzemanyag mennyisége: 336 liter

fesztáv: 10,57 m

magasság: 2,68 m

hossz: 7,50 m

motor: Gnome-Rhône 14Kds

legnagyobb teljesítménye: 760 Le

legnagyobb sebessége: 388 km/h

szolgálati csúcsmagasság: 9800 m

emelkedő képessége: 10 m/s

hatótávolsága: 600 km

Forrás: wikipedia