A Fokker D.XXI sokkal hosszabb ideig repült a Finn Légierő kötelékében, mely hadrendbe állított számos licencben épült vadászgépet is a téli háború előtt.

A szovjet légierő eleinte használt repülőgépeivel szemben a Fokker egyenrangúnak mutatkozott erős felépítésével, csillagmotorjával és a merev futóművével tökéletesen megfelelt a kemény finnországi követelményeknek. Később, az újabb szovjet típusokkal szemben, a Fokker D.XXI már túlságosan kis teljesítményűnek és gyenge fegyverzetűnek mutatkozott (csak négy 7.92 mm-es géppuskája volt), ezeknek már nem volt egyenrangú ellenfele. Tervezték, hogy a Fokkereket két 20 mm-es ágyúval fegyverzik fel, de ezt végül elvetették, mindössze egyetlen gépet alakítottak át így. Egy másiknál a futóművet cserélték ki behúzhatóra, de mivel ez a változtatás alig növelte meg a gép teljesítményét, nem folytattak sorozatgyártást.

A háború későbbi éveiben 1941-1944 között a Finn Állami Repülőgépgyár (Valtion Lentokonetehdas, VL) még legyártott mintegy 50 Fokker D.XXI-est svéd gyártmányú Pratt & Whitney R-1535 “Twin Wasp Junior” motorral, mivel a Bristol “Mercury” szállítása megszakadt. Ezt a géptípust fel lehet ismerni a pilótafülke burkolatának áramvonalasabb kiképzéséről és arról, hogy több ablakkal rendelkezett, mint a korábbi változatok.

Megjegyzendő, hogy néhány finn pilóta vadászrepülő ásszá lett a Fokker D.XXI-est repülve, a legkiválóbb közülük Jorma Sarvanto, aki 17 légi győzelméből számosat a Fokkerével vívott ki. Több más ász legalább egy győzelmet a Fokkerrel aratott. A legtöbb légi győzelmet, szám szerint tízet az FK-110 géppel aratták, ez a gép túlélte a háborút és a Finnországi Központi Aviatikai Múzeumban lett kiállítva.

A FOKKER D.XXI VÁLTOZATAI:

D.XXI-1: Az első sorozat repülőgép, melyet Dániának szállítottak. Két példány épült belőle.
D.XXI-2: 36 példányt szállítottak az RNLAF számára. Összesen 53 darabot gyártottak le.
D.XXI-3: Finnországban licenc alatt gyártott D.XXI-2s. Összesen 38 darab készült.
D.XXI-4: Javított D.XXI-3,hajtómű: 825 LE-s (615 kW) R-1535-SB4C-G “Twin Wasp Junior” motor. Összesen 50 darab készült.
D.XXI-5: Javított D.XXI-4, hajtómű: 920 LE-s (686 kW) Bristol “Pegasus” csillagmotor. Összesen 5 darab készült.
Project 150: Tervezett verzió Bristol “Hercules” csillagmotorral. Egyetlenegy sem készült.
Project 151: Tervezett verzió Rolls-Royce “Merlin” motorral. Egyetlenegy sem készült.
Project 152: Tervezett verzió Daimler-Benz DB.600H motorral. Egyetlenegy sem készült.

A FOKKER D.XXI ÜZEMELTETŐI:

Dánia: (vásárolt 7 gépet és 15-öt gyártott licenc alapján)
Finnország: (7 gépet vásárolt, 90 darabot licenc alapján gyártott)
Németország: (a Luftwaffe ismeretlen számú holland repülőgépet használt)
Hollandia: (a Királyi Holland Légierő 36 vadászgépet üzemeltetett)
Spanyol köztársaság: (Spanyol Köztársasági Légierő)

A FOKKER D.XXI FŐBB ADATAI:

Személyzet: 1 fő
Hossz: 8,2 m
Fesztáv: 11,0 m
Magasság: 2,95 m
Üres tömeg: 1594 kg
Legnagyobb felszálló tömeg: 1970 kg
Motor: Bristol “Mercury VIII” léghűtéses, 9-hengeres csillagmotor
Teljesítmény: 618,76 kW (830 LE)
Legnagyobb sebesség: 460 km/h
Utazósebesség: 429 km/h
Soha nem elért tervezett sebesség: 700 km/h
Hatótáv: 930 km
Csúcsmagasság: 11 500 m
Emelkedési sebesség: 6000 m 7 min 30 sec
Fegyverzet: 4 × 7,92 mm FN Browning M36 géppuska

Forrás: wikipedia