A Jakovlev Jak-12 története:

Még javában dúlt a II. világháború, amikor Sztálin utasította repülőkonstruktőreit, hogy tervezzenek neki és birodalmának egy, a Polikarpov Po-2-t leváltó, korszerű futár és felderítő légi-járművet Ennek a ” kérésnek ” eleget téve született meg, a Jakovlev Jak-12 repülőgép.

A tervezés legfontosabb célkitűzése, hogy egy olyan, sokoldalú és hasonlóan kiemelkedő fel- és leszállási tulajdonságokkal rendelkező futár és felderítőgépet alkossanak, mint a németeknek az ezen a területen már etalonnak számító, Fieseler Fi-156 Storch / Gólya / típusú repülőgépe.

A Jak-12 repülőgép és változatainak fejlesztése:

A Jakovlev tervezőintézetben 1944-ben kezdtek hozzá, a ” kért ” paramétereket és célokat teljesíteni képes repülőgép megalkotásához. Az új gép első változata felső-szárnyas és négyszemélyes kivitelben, 1945 januárjában készült el. Ennek először a Jak-14 típusnevet adták, de később megváltoztatták azt Jak-10 jelölésre. A Jakovlev gyár szakemberei kísérleteket folytattak egy alsószárnyas kialakítású géppel is, melyet a korábbi Jak-10 törzsének felhasználásával építettek meg. Ez a repülőgép a Jak-13 típusjelet kapta. A két prototípus párhuzamos tesztelése, a felső-szárnyas konstrukciót találta eredményesebbnek a majdan sorozatgyártásra kerülő repülőgépek közül. A Jak-10-ből végül 40 példányt építetek. A megépült gépekbe, egy 145 Le teljesítményű Svecov M-11M típusú csillagmotort szereltek.

A Jak-10 koncepcióját továbbfejlesztve született meg a Jak-12. A legfontosabb változtatások érintették a repülőgép törzsét, szárnyát és a hajtóművét is. A csillagmotor teljesítménye 160 Le növekedett és jellegzetes, egyedi motorborítást kapott. Az új konstrukció továbbra is vegyes építésű ( fa, fém, és vászon ) maradt. A Jak-12 első felszállására 1947-ben került sor. Az alapváltozaton kívül, ( amely csak egy-két utast tudott a fedélzetére venni ) gyártottak még légi-mentő, úszótalpas hidroplán, és mezőgazdasági változatot is.

( Folytatjuk! )

Forrás:Wikipedia