A Jakovlev tervezőiroda mérnökei, az alapváltozatú Jak-12-t, a gyártás évei alatt folyamatosan tökéletesítették. Ennek a fejlesztési munkának eredményeként született meg 1952-re, a Jak-12R. A módosításoknak köszönhetően, az új repülőgép, a korábbinál erősebb, 260 Le teljesítményű Ivcsenko AI-14R csillagmotort kapott, melynek a motorburkolata is megváltozott az elődhöz képest. A változtatások érintették a gép sárkányszerkezetét is, így az teljesen fémépítésű lett. Ezzel párhuzamosan megnövelték a szárnyak felületét. A bevezetett újítások azt eredményezték, hogy a Jak-12R lett a legjobb fel- és leszálló tulajdonságokkal rendelkező változat.
A típus következő generációjának, a Jak-12M-nek a sorozatgyártását 1955-ben kezdték el. Ezen a változaton, csak kisebb módosításokat eszközöltek az elődtípushoz képest. Megnyújtották a függőleges vezérsíkot és növekedett a repülőgép hasznos terhelhetősége is. A fejlesztéseknek köszönhetően, a Jak-12M volt a leguniverzálisabb és legnagyobb darabszámban megépített változat. A gép sokoldalúságát bizonyítja, hogy az alapkivitelből, könnyen átalakítható volt mezőgazdasági, légi-mentő és a kormányszervek megduplázásával, oktató repülőgépnek.
Érdekességként megemlítendő, hogy a Jak-12M 1956-tól, a Jak-12A szériagyártását pedig 1959-től licenc alapján Lengyelországban, a varsói WSK-Okecie repülőgépgyárban végezték, elsősorban a volt Szovjetunió megrendelésére. A lengyel PZL repülőgépgyár mérnökei a Jak-12M gépet felhasználva kiindulási alapnak, fejlesztették ki a PZL-101 ” Gawron ” repülőgépet, amit 1960-1968 között sorozatban gyártottak.
TÍPUSVÁLTOZATOK:
A JAK-12M FŐBB ADATAI:
Forrás: Wikipedia
2 hozzászólás "Elfeledett típusok: Jakovlev Jak-12 II. rész"
Későn kapcsolódtam be és lemaradtam az első részről.Hol találom meg?A gép nagyon tetszik és meg akarom épiteni a modelljét,de nem 1/72-ben,mint az A modell,hanem 1/48-ban.Van egy lengyel és egy orosz kiadványom róla.A modellhez szükséges egy Spirit of St-luis modell,melyből a törzs egy részét és a szárny nagy részét átalakitva,a többit sajátmagamnak kell legyártani.A Jak-12 “testvérében”a PZL-101-ben ifju koromban ültem is.
Kedves János!
Használd az oldalunk keresőjét és a GAWRON-t is megtalálod, nem csak a Jak-12-est.
Üdvözlettel, Stripe!
No, mit szólsz hozzá?