A JERMOLAJEV Jer-2 FEJLESZTÉSÉNEK TÖRTÉNETE:

Sztálin még a II. világháború kitörése előtt adott utasítást egy nagy hatótávolságú bombázó repülőgép kifejlesztésére. Az utasításnak megfelelően, az új gép tervezési munkálatai 1938-ban kezdődtek el a Vlagyimir Jermolajev irányítása alatt álló OKB–240 tervezőirodában. A kezdeti időszakban még DB–240 típusjelzést viselő bombázót a Robert Bartini által 1937-ben tervezett Sztal–7 utasszállító repülőgép továbbfejlesztésével alakították ki.

A bombázó tervei 1939 elejére készültek el, melyeket a szovjet légierő vezetése 1939. július 29-én jóváhagyott és engedélyezték két tesztpéldány elkészítését. A DB-240 első prototípusának szűzfelszállására 1940. május 14-én került sor. A sikeres berepülési procedúrát követően még abban az évben döntöttek a repülőgép sorozatgyártásának beindításáról.

Az első széria legyártása 1940-ben kezdődött el, immáron Jer–2 típusjelzéssel, az egykori 18. sz. voronyezsi repülőgépgyárban, ahol 1941. június 22-ig, a gyár evakuálásáig mintegy 50 darabot készítettek el a típusból. (A gyárat a háború miatt, 1941-ben átköltöztették Kujbisevbe, amely, napjainkban “Aviakor” névvel tevékenykedik). A sorozatgyártással párhuzamosan folyt a gép továbbfejlesztése, amely elsősorban az új, nagyobb teljesítményű motorok alkalmazását és a fegyverzet korszerűsítését érintette.

A Jer-2 szériagyártása Irkutszkban, a 39. sz. repülőgépgyárban folytatódott. A második nagyobb sorozat (mely, kb. 312 gépből állt) gyártása 1941 szeptemberéig tartott.

Később, 1944-ben újra indították a repülőgép gyártását, ekkor már több, speciális típusváltozatból álló sorozatot is gyártottak. A VIP-feladatokra szánt különleges rendeltetésű Jer–2ON 1945. április 16-án repült először. Ezeket a példányokat az irkutszki repülőgépgyárban építették meg.

A kisebb sorozatban készült alváltozatokat is beleszámítva összesen, 462 példányt építettek Jer-2-ből, a voronyezsi és az irkutszki repülőgépgyárakban.

A JERMOLAJEV Jer-2 ALKALMAZÁSA:

A bombázót 1941-ben rendszeresítették a szovjet légierőben. Két bombázóezredet, a 420-as, és a 421-es ezredeket szerelték fel az új típussal. A gépek részt vettek a második világháború kezdeti időszakának néhány, a Szovjetunió nagy távolságú bombázó hadműveletében Németország és Lengyelország felett. Így, ezeket a gépeket is bevetették az 1941. augusztus 10–11-i, Berlin elleni szovjet bombázó támadásban. Később a Varsó ellen indított bombázó bevetéseken is többször használták. A repülőgépeknek jelentős szerepük volt a szárazföldi csapatok utánpótlásában is. 1943-tól fokozatosan elkezdték a megmaradt példányok kivonását a hadrendből, és a cseljabinszki navigátorkiképző iskolához vezényelték őket. Az 1943 után gyártott gépeket főleg a front mögött tevékenykedő partizán-egységek ellátására használták. A legtovább, 1947-ig a speciális szállítási feladatokra használt Jer–2ON változatú gépek maradtak szolgálatban.

A JERMOLAJEV Jer-2 FŐBB VÁLTOZATAI:

DB–240:
Az első két prototípus, melyeket 1050 LE-s M–105 motorokkal szereltek fel

Jer–2:
Sorozatgyártású alapváltozat, M–105 motorokkal felszerelve. A legtöbb (kb. 360 db) ebből a változatból készült. Műszaki jellemzőiben megegyezik a DB–240 prototípussal.

Jer–2 (AM–35A motorral):
két darab V12 hengerelrendezésű, 993 kW-os (1350 LE) Mikulin AM–35/Mikulin AM–35A motorral felszerelt változat, melyből csak három prototípus készült. Fegyverzete és bombaterhelése megegyezett a DB–240-es prototípuséval.

Jer–2 (AM–37 motorral):
két darab V12 hengerelrendezésű, 1030 kW (1400 LE) maximális teljesítményű Mikulin AM–37 motorral felszerelt változat. Fegyverzete erősebb, mint a DB–240-es alapváltozaté. A gépre három darab 12,7 mm-es UBT géppuskát szereltek, maximális bombaterhelése 3000 kg-ra nőtt. Csak négy darab prototípust építettek ebből a változatból.

Jer–2 (MB–100 motorral):
két darab 24 hengeres, X hengerelrendezésű, 1618 kW (2200 LE) maximális teljesítményű Dobrotvorszkij MB–100 motorral felszerelt változat. Beépített fegyverzetét két darab 12,7 mm-es UBT géppuska és egy darab 7,62 mm-es SKASZ géppuska képezte. , maximális bombaterhelése 3000 kg volt. Csak egy prototípus készült belőle.

Jer–2 (M–40F motorral):
Az első dízelmotoros változat, 1103 kW (1500 LE) maximális teljesítményű Csaromszkij M–40F dízelmotorokkal felszerelve. Csak egy prototípus készült, fegyverzete megegyezett az MB–100 motoros változattal.

Jer–2ON:
Speciális VIP-változat

TECHNIKAI ADATAI(Jer-2/ACh-30B):

személyzet: 4 fő
hossz: 16.42 m
fesztáv: 23 m
magasság: 4.82 m
szárny felület: 79 m²
üres tömeg: 10,455 kg
felszálló tömeg: 18,580 kg
hajtómű: 2 × Csaromszkij ACh-30B V12 diesel-motor, 1,118 kW (1,500 Le)
maximális sebesség: 420 km/h
hatótáv: 5,500 km (3,418 mérföld)
szolgálati csúcsmagasság: 7,200 m (23,620 ft)
fegyverzet:
1 x 12.7 mm UBT géppuska az orrban.
1 x 12.7 mm UBT géppuska az alján.
1 x 20 mm SVAK gépágyú.
maximum 5000 kilogrammnyi teher a bombakamrában.

Forrás: wikipedia