PZL.30/LWS–6 “Żubr” BOMBÁZÓ ALKALMAZÁSA:

Habár eredetileg a típust felfegyverzett bombázó gépnek szánták, a repülőiskoláknál rendszeresített példányok végül nem kaptak fegyverzetet, így a lengyelországi hadjárat harcaiban sem vehettek részt. Néhány gépet a földön pusztítottak el a német repülőgépek, a többi pedig a megszálló német és szovjet csapatok kezébe került. A Lengyelország keleti területeit megszálló Vörös Hadsereg négy darab LWS–6-os zsákmányolt, ezeket a szovjet légierő később futárrepülőgépként alkalmazta.

Az LWS–6-ból 15 darabot gyártott le a lublini Repülőgépgyár. A gép azonban már a gyártás megkezdése idejére elavult konstrukciónak számított, ráadásul minden téren alulmaradt, a PZL-nél akkor már gyártásban lévő és a repülő csapatokhoz kerülő PZL.37 “Łoś”-tól. Ezért az LWS–6 nem a harcoló repülő alakulatokhoz, hanem a légierő pilótaiskoláihoz került, ahol kiképző és gyakorló repülőgépként használták őket. Ám később itt is megmutatkoztak a tervezési hibái, így például a gyenge szerkezetű futóművei leszálláskor többször sérüléshez vezettek.

A háború során a német csapatok két sérült LWS–6-ot zsákmányoltak Małaszewicze repülőterén. Az egyik gépet hiányzó jobb oldali motorral Varsóban, a másikat egy tábori repülőtéren. Még további öt darabot, melyek különböző építési fázisban voltak, pedig a gyárban vettek a birtokukba (köztük volt az osztott vezérsíkos második prototípus is). A nácik a repülőgépek egy részét kijavították és 1941-től a Luftwaffe pilótaiskoláiban üzemeltették tovább.

SZERKEZET KIALAKÍTÁSA:

Felső szárnyas, szabadon-hordó, vegyes (fém és fa) építésű repülőgép. Konstrukciós kialakítása az 1930-as évek elejének klasszikus utasszállító gépeit követi. A géptörzsben négyfős személyzet (pilóta, rádiós, navigátor és hátsó lövész) foglalt helyet. A bombázó tiszt a törzs üvegezett orr-részében volt elhelyezve. Futóműve hagyományos kialakítású, hárompontos elrendezésű. A szériagyártású példányokba épített Bristol Pegasus VIII csillagmotorokat a szárnyon kialakított motorgondolákra építették. Eredetileg öt darab 7,7 mm-es Vickers géppuskát építettek volna be. A sorozatgyártású változatok az eredetileg tervezett 1200 kg-os bombaterhelés helyett, a sorozatos módosításoknak köszönhetően csak 660 kg-os bombaterhet voltak képesek hordozni.

FŐBB ADATAI:

* Fesztáv: 18,5 m
* Hossz: 15,40 m
* Szárnyfelület: 49,50 m²
* Magasság: 4,0 m
* Üres tömeg: 4788 kg
* Legnagyobb felszállótömeg: 6876 kg
* Hasznos terhelés: 1959 kg
* Motor típusa: Bristol Pegasus VIII kilenchengeres csillagmotor
* Motorok száma: 2 db
* Maximális teljesítmény: 552 kW (700 LE)
* Gazdaságos utazósebesség: 280 km/h
* Maximális sebesség: 341 km/h
* Szolgálati csúcsmagasság: 6200 m
* Emelkedőképesség: 6,8 m/s (408 m/perc)
* Szárny felületi terhelése: 129 kg/m²

Vége!

Forrás:wikipedia