PZL I-22 " Iryda "

TÖRTÉNETE:

1976-ban, a lengyel légierő kérésének eleget téve, a PZL repülőgépgyár mérnökei hozzákezdtek egy, új sugárhajtóműves gyakorló repülőgép megtervezéséhez. Az ” Iryda ” típusnevet kapott géppel kívánták felváltani a kiöregedett és elavult TS-11 ” Iskra ” gépparkot.

A tervezés legfontosabb célkitűzése, egy korszerű, két gázturbinás hajtóművel szerelt, minden időjárási körülmények között alkalmazható oktató és harctámogató repülőgép megalkotása volt. A gép tervezési munkálata csigalassúsággal haladt, főleg a lengyel gazdaság hanyatlása miatt, de konstrukciós problémák is hátráltatták az ” Iryda ” ígéretesnek indult pályafutását. Végül a programot 1990-ben leállították.

A PZL I-22 ” Iryda ” prototípusának első repülésére 1985. március 3.-án került sor. A fejlesztett, modernizált változatok később az M93 és M96 ” Iryda ” nevet kapták. A típus a sorozatos kudarcok ellenére eljutott a csapatpróbákig. A már legyártott repülőgépek nyolc példányát 1992-től, 1996-ig használta a lengyel légierő 58. repülőezrede. A kedvezőtlen tapasztalatok miatt, 1996 után kivonták az aktív csapatszolgálatból és konzerválták őket A lekonzervált gépeket a légierő visszaadta a PZL gyárnak. Közben a cég további 16 darabot gyártott le a típusból, de ezeket már nem vette át a lengyel légierő. Hogy ne vesszen kárba az ” Iryda-projektbe ” fektetett idő, munka és pénz, felmerült ötletként a gyártósor újraindítása és a már korábban legyártott gépek eladása Indiának. Sajnos ez az üzlet nem jött létre. Az elkészült repülőgépek, a mai napig a PZL cég mieleci üzemében állnak, várva jobb sorsukat.

FEGYVERZETE:

Az ” Iryda ” fegyverzeteként, egy GS-23 típusú kétcsövű gépágyú került beépítésre, 200 darabos lőszerkészlettel. Ezen kívül a szárnyakra, két-két darab ” bombazár ” került, melyekre különböző szabadesésű bombák, nem-irányítható rakétablokkok, géppuska konténerek és póttartályok függeszthetők.

FŐBB MŰSZAKI ADATAI:

  • Hossz: 13.22 m
  • Fesztáv: 9 m
  • Magasság: 4.3 m
  • Szárnyfelület: 19.92 négyzetméter
  • Üres tömeg: 4600 kg
  • Maximális felszállótömeg: 7500 kg
  • Hajtómű: 2 db. PZL K-15 gázturbinás sugárhajtómű
  • Tolóerő hajtóművenként: 14.7 kN
  • Maximális sebesség: 940 km/h ( 5000 méteren )
  • Hatótávolság: 1200 km
  • Szolgálati csúcsmagasság: 13700 m
  • Emelkedő képesség: 41 m/s

Forrás: wikipedia